Powder Her Face
Parels, poedels & Polaroids!
-
- NEDERLANDSE PREMIERE
- Deze opera is voor het eerst in Nederland te zien
-
- Componist
- Thomas Adès
-
- Libretto
- Philip Hensher
-
- Tijdsduur
- 2 uur en 30 minuten, inclusief een pauze
-
- Taal
- Gezongen in het Engels met Nederlandse en Engelse boventiteling
-
- Speeldata
- van 20 januari t/m 18 februari 2024
-
- Disclaimer
- bevat referenties naar seksuele handelingen en discriminerende taal. Wij adviseren 16 +.
Absurdistisch, humoristisch en hartverscheurend! Powder Her Face (1995) vond zijn inspiratie in het waargebeurde seksschandaal en de daaruit volgende echtscheiding waardoor de vrijgevochten Duchess of Argyll 1963 in ongenade viel bij de Britse high society. In de opera kijkt Mrs. Freeling (de Duchess) in acht scènes terug op haar meer dan turbulente leven. Muzikaal gezien is het werk geschreven voor vijftien instrumentalisten en vier solisten, die virtuoos van soms talrijke rollen wisselen, een hommage aan de populaire muziekstijlen van hun tijd, van swing tot tango, maar ook aan Kurt Weill, Alban Berg en Igor Stravinsky.
“Wat zou je denken van een ’pijp-aria’? Begint met woorden, eindigt met geneurie.” Met deze woorden bracht librettist Philip Hensher een berucht schandaal onder de aandacht van Thomas Adès. Powder Her Face.
Het verhaal
De opera begint in 1990 wanneer de Hertogin (in de opera heet ze Mrs. Freeling) terugkijkt op haar leven. Adès beschrijft het tragische huwelijk tussen haar en de Hertog dat in de jaren ’50 strandt. Het komt tot een bittere scheiding die in de pers uitvoerig beschreven wordt. Dagelijks lekte er door haar echtgenoot gefabriceerde informatie naar buiten vanuit de rechtszaal: had ze echt 88 minnaars gehad? Maar het meest belastende bewijsmateriaal was een serie Polaroidfoto’s waarop te zien was hoe ze een man oraal bevredigde, terwijl ze slechts gehuld was in een parelsnoer. De identiteit van de man is tot op vandaag geheim gebleven…
Lees het verhaal in deze link →
Powder in de pers
De eerste recensies voor Powder Her Face zijn binnen. 'Expliciete en virtuoze productie' - 'Hulde voor de Reisopera' - 'Fantastische klanken, glibberige saxen tot droogkomisch accordeon'.
Lees/beluister meer in deze link →
Podcast
Reisopera Backstage 03
Paul Carr en Otto Tausk: muziek en regie gaan hand in hand
"De opera gaat zeker niet alleen over seks; eerder over de kwetsbaarheid en de kracht van een vrouw die decennia met veel elan en zelfvertrouwen heeft doorstaan", aldus regisseur Paul Carr. Dirigent Otto Tausk omschrijft Adès' partituur als 'exotisch en erotisch'. Samen geven ze vorm aan deze eerste Nederlandse enscenering van Powder Her Face.
Lees het hele interview met Otto en Paul in deze link →
Parels, poedels & Polaroids!
Ze was in de jaren '30 en 'een bekende society-schoonheid - Cole Porter noemde haar zelfs in 'You're the Top'. Haar scheiding van de Hertog van Argyll haalde in 1963 de voorpagina's van de Britse pers: wie waren haar 88 minnaars? En wie was de 'Headless Man'?
Lees alles over Margaret Campell, Duchess of Argyll in deze link →
Voorbij het oppervlak van Thomas Adès’ Powder Her Face
Er was al snel geen kaartje meer te krijgen na de eerste première van Powder Her Face in 1995. De scabreuze en provocatieve opera oefende een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op het publiek!
Lees meer over componist Thomas Adès en het ontstaan van zijn opzienbarende opera Powder Her Face in deze link →
Luister alvast naar de muziek
Op het Spotify-account van Reisopera kun je alvast de prachtige muziek uit Powder Her Face beluisteren. Muziekkenner Benjamin Rous heeft een playlist samengesteld met 11 luisterfragmenten. Bij ieder muziekstuk geeft hij een toelichting.
Lees meer en beluister de muziek in deze link →
Uitgelicht: 'Come here'
‘Wat zou je denken van een “pijp-aria”? Begint met woorden, eindigt met geneurie.’ Librettist Philip Hensher schreef de tekst en Thomas Adès componeerde muziek die weinig aan de verbeelding overliet. Bij de allereerste première in 1995 leverde deze beruchte aria woedende krantenkoppen op. Een operaheldin die openlijk van seks geniet: Carmen, Salome en Lulu gingen de Duchess voor!
Lees meer en beluister de muziek in deze link →
Music published / licensed by:
© Faber Music, London / Albersen Verhuur B.V., ’s-Gravenhage.
Team & Cast
Team
Otto Tausk
Muzikale leidingPaul Carr
RegieCarmine De Amicis
ChoreograafDominique Wiesbauer
Decor - & kostuumontwerperThomas C. Hase
LichtontwerpMichiel Bijmans
DramaturgLaura Bohn
DuchessJohn Savournin
Hotel Manager/Duke/Laundry man/other guest/JudgeAlison Scherzer
Maid/Confidante/Waitress/Mistress/Rubbernecker/Society JournalistDaniel Arnaldos
Electrician/Lounge Lizard/Waiter/Priest/Rubbernecker/Delivery boyNicky van Cleef, Ivan Montis, Davide Troiani
Drie dansersPhion, Orkest van Gelderland & Overijssel
OrkestMusici:
1e viool Cindy Albracht
2e viool Marijke van Kooten
Altviool Gijs Kramers
Cello René Berman
Contrabas Aristotelis Potamianos
Klarinet & Saxofoon Mascha Hoogendoorn, Bram Boesschen Hospers, Jelrik Beerkens
Hoorn Mees Vos
Trompet Bob Koertshuis
Trombone Jilt Jansma
Slagwerk Niek KleinJan
Harp Zoë Knoop
Vleugel Daan Kortekaas
Accordeon Ellen Zijm
Aan deze productie werken mee:
Assistent-dirigent Fergus McAlpine
Assistent-regisseur Eloise Lally
Voorstellingsleider Arlette Schriek
Tweede voorstellingsleider Onno Heerlien
Repetitor Justas Ceponis
Taalcoach Abigail Richards
Boventiteling Jurjen Stekelenburg
Intimiteitscoördinator Cynthia Abma, Zarah Bracht, Zarkoesa Hamer
Kostuumatelier
Jolijn van Breda, Ans Collet, Remy Eijkholt, Joanna Gaffney, Karen Kolkert, Els Polman, Joëlle Ongenae, Anneke van Rooijen
Kap/Grime atelier,
Marissa Costers, Sybille Ridder, Carlijn Visser
Decor & techniek
Charlie Berendsen, Marcel Fekkes, Sebastian Gräve, Tom Heidbuurt, Willem Janssen, Marc Klaver, Ksenija Kosel, Herber Molemaker, Albert Jan ten Napel, Klaas de Poel, Rob van Putten, Arjan Reef, David Scheidler, Stephan Stadman, Henk Teggeler, Rolf Vergeer, Harry Vos, Han Wegman, Ruben Wessels, Martijn Zeinstra, Johannes ZomerVijver
NRC ★★★★ ‘Niet alleen de fellatio-aria boeit bij de Nederlandse première van opera ‘Powder Her Face’
‘Otto Tausk leidde het 15-koppige Phion strak, resulterend in geslaagde een-tweetjes met de vier zangers en drie dansers op het toneel. Sopraan Laura Bohn portretteerde de hertogin als een fascinerend figuur die nu eens medelijden, dan weer weerzin of juist lol opriep. De drie andere zangers, die doorlopend verschillende rollen op zich namen, van minnares en hotelbediende tot priester en rechter, waren even indrukwekkend. Tenor Daniel Arnaldos zong zijn jazz song smeuïg, sopraan Alison Scherzer tapte uit een bodemloos vaatje coloraturen, en bas-bariton John Savournin was als misogyne rechter overtuigend buiten zinnen.’
‘Hoewel seks deze opera in gang zet, is het vooral het blootleggen van een dubbele moraal die hem overeind houdt: Savournin ligt als hertog met zijn eigen minnares in bed en veroordeelt de hertogin voor haar daden. Regisseur Paul Carr zet hem op dat moment letterlijk in zijn blote kont. En dan plots staat het publiek zelf in de schijnwerpers – ziet het zichzelf terug op beeld. Zij die kijken worden nu zelf bekeken. Zo plezierig blijkt voyeurisme dan toch ook weer niet te zijn.’
“Sopraan Laura Bohn portretteerde de hertogin als een fascinerend figuur die nu eens medelijden, dan weer weerzin of juist lol opriep.”
NRC (Loni Verweij)
Trouw ★★★★ ‘Nederlandse Reisopera scoort met expliciete en virtuoze productie van ‘Powder Her Face’
‘In het mooie spiegelende decor, met een grote venusschelp als blikvanger, kreeg iedereen er (terecht) van langs. Zonder de ingebakken humor uit het oog te verliezen werd de opera steeds gelaagder en donkerder. In de bak leverden de vijftien Phion-musici een heuse topprestatie. Otto Tausk leidde hen met bewonderenswaardig overzicht door de hels moeilijke partituur.’
‘Hulde voor de Reisopera dat het met deze in meerdere opzichten gedurfde titel het land in gaat.’
“Hulde voor de Reisopera dat het met deze in meerdere opzichten gedurfde titel het land in gaat.”
Trouw (Peter van der LInt)
‘Eén tafereel steekt erbovenuit: de uitspraak van de rechter in de scheidingszaak. In een geconcentreerde monoloog veegt de in toga gehulde bas-bariton John Savournin de vloer aan met de hertogin (‘de moraal van een matras, een Don Juan onder de vrouwen’). Hij zingt nu eens hysterisch hoog, dan weer sinister laag.’
“Eén tafereel steekt erbovenuit: de uitspraak van de rechter in de scheidingszaak”
Volkskrant (Guido van Oorschot)
‘Eindelijk is deze opera ook in Nederland te zien, zo’n kleine dertig jaar na de première in het Londense Almeida Theatre. Het is de Nederlandse Reisopera (en niet de voormalig artistiek leider van dat theater Pierre Audi) die het initiatief nam om deze (kamer)opera voor vier zangers en 15 instrumentalisten aan het Nederlandse publiek aan te bieden.’
‘Dirigent Otto Tausk laveert het instrumentale en vocale ensemble behendig door de smakelijke partituur, regisseur Paul Carr doet met vergelijkbare voortvarendheid hetzelfde met zijn vier zangers en drie dansers/mimers die aan de zangerscast toegevoegd zijn. Alle medewerkers lijken met plezier het publiek te willen overtuigen van de kwaliteiten van deze partituur van een componist die in 1995 een jongeman van 24 was.’
‘Een terugkerend thema in de regie is de spiegeling: in de scène na de pauze waar de Duchess in 1970, dus enkele jaren ná de geruchtmakende rechtszaak, geïnterviewd wordt, is de journaliste identiek uitgedost als de geïnterviewde zelf. In het decor is een hele wand bedekt met een manshoge spiegel die een deel van de handeling terugkaatst, waardoor met name de gedanste scènes van de drie alter ego’s van de Duchess verdubbeld worden. Die alter ego’s hebben overigens een queer karakter dat goed past bij het gegeven dat de Duchess veel homo’s onder haar seksuele partners telde, maar daar liet ze zich liever niet over uit om hen te beschermen: begin jaren zestig was homoseksualiteit in het Verenigd Koninkrijk wettelijk verboden.’
Een avond queer dellerigheid naast klassenstrijd, en er valt ook nog wat te lachen: is er een mooiere combinatie denkbaar? En in deze tijden waar dickpics en wraakporno lustig rondwaren terwijl in de kleedkamers van de sportscholen De Nieuwe Preutsheid heerst, heeft het thema niets aan actualiteit ingeboet.’
“Eindelijk is deze opera ook in Nederland te zien,”
Theaterkrant (Javier López Piñón)
Place de l'Opera: 'Dirty Duchess opera show met kuise seks'
'Een grote schelp rechts op het toneel vormde het uitgangspunt voor een nieuwe productie bij de Nederlandse Reisopera. Een schelp zoals we die kennen van het beroemde schilderij ‘De geboorte van Venus’. De schelp bij de Reisopera (ontwerp Dominque Wiesbauer) had ook, als een grote poederdoos, een deksel. Die klapte open op de sensuele muziek van een tango. Met een fraaie beweging kwam een vrouwspersoon omhoog in pikante uitdossing: de geboorte van een dirty duchess.'
'Ook Adès beperkte de middelen: een ensemble van vijftien musici (leden van Phion) speelt een vol klinkend geheel. De muzikale stijlen lopen vrijwel moeiteloos door elkaar heen, van amusement tot serieuze schilderingen. Het klonk krachtig en met schwung vanuit de bak van het Wilminktheater, geleid door gastdirigent Otto Tausk. Leuk détail: de hertogin krijgt van bewonderaars en minnaars allerlei cadeaux toegestuurd. Daarbij een zilveren roos. Bij het uitpakken zette componist Adès een miniem fragment onder die scène, het motiefje uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss als Octavian een zilveren roos aanbiedt.'
““Het klonk krachtig en met schwung vanuit de bak van het Wilminktheater, geleid door gastdirigent Otto Tausk.””
Place de l'Opera