Seks en polaroids in 'Schandaalopera'

Door Eric Korsten

Met Powder Her Face nam componist Thomas Adès in 1995 een berucht seksschandaal uit de jaren zestig als vertrekpunt. Resultaat: Onder meer een ‘pijp-aria’ en een vunzige tango met gedempte koperblazers die niettemin de oren in knetteren. Margaret Campbell, Duchess of Argyll, werd in 1963 publiekelijk aan de schandpaal genageld toen haar echtgenoot expliciete Polaroidfoto’s van haar scabreuze overspel voorschotelde aan de rechter - en zo, via deze, aan de buitenwereld, lees: de media. Dertig jaar later smulde de wereldpers opnieuw toen de opera Powder Her Face in première ging. Nu, nog weer dertig jaar dáárna, maakt de Nederlandse Reisopera opnieuw de tongen los - tot in alle registers.

Paul Carr

“De Duchess toonde kracht en moed, ze stond op tegen de brutaliteit van mannelijke dominantie”

Paul Carr

Otto Tausk

“Ongelooflijk sensuele muziek met een diepere laag van humor en hier en daar bijtend sarcasme. Maar, ontzettend moeilijk.”

Otto Tausk