Voorbij het oppervlak van Thomas Adès’ Powder Her Face

Door Benjamin Rous

(Leestijd 14 minuten)

Er was al snel geen kaartje meer te krijgen na de première van Powder Her Face in 1995. Bij het Almeida Theatre in Londen stonden tot om de hoek rijen mensen die hoopten de opera nog te kunnen zien. Verschillende kranten hadden er schande van gesproken dat een hertogin, iemand van adel, op zo’n expliciete en platvloerse manier werd geportretteerd op het toneel. De grootste steen des aanstoots was een scène waarin zij iemand oraal bevredigde. De scabreuze en provocatieve opera oefende in 1995 kennelijk een net zo onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op het publiek als de geruchtmakende, breed in de roddelpers uitgemeten scheidingszaak tussen de Hertog en Hertogin van Argyll uit 1963 waarop die gebaseerd was. Een bijzonder toepasselijk droste-effect voor een werk dat ons confronteert met het eeuwige verlangen om ons te verlustigen aan dit soort sensationele, ‘verboden’ verhalen.