30 sep.

11 nov.

Das Wunder der Heliane

Liefde overwint alles

  • Opera in drie bedrijven
    uit 1927
  • Componist
    Erich Wolfgang Korngold
  • Libretto
    Hans Müller-Einigen, gebaseerd op een mysteriespel van Hans Kaltneker
  • Primeur
    Eerste scenische opvoering van deze opera in Nederland
  • Tijdsduur
    3 uur en 30 minuten inclusief twee pauzes.
  • Taal
    Gezongen in het Duits, met Nederlandse en Engelse boventiteling 
  • Speeldata
    30 september – 11 november 2023 
Grote opera

Dagblad van het Noorden ★★★★★ - "Das Wunder der Heliane' is geen opera, maar een ervaring, een verheven ideeënmengsel waar je in moet geloven"

NRC ★★★ "Het vuur van Annemarie Kremer is voelbaar, ze draagt de voorstelling met haar vocale straalpracht en intense acteerwerk."

Volkskrant ★★★  - “Dat de musici en vooral de zangers een topprestatie neerzetten, staat vast.”

Theaterkrant – “Korngolds Europese zwanenzang beleeft een gedenkwaardige wederopstanding”

Place de l ‘Opera  - “Overweldigende Heliane bij de Reisopera”

Basia con fuoco -  “Voor mij heeft Kremer bewezen de Heliane van de eeuw te zijn”

Hoeveel wonder zit er in ‘Das Wunder der Heliane?’

Ook voor regisseur Jakob Peters-Messer blijft het een vraag. Wat hij wel zeker weet, is dat deze opera van Korngold de kracht van de wensdroom toont. “Ja, de liefde kán overwinnen, als we maar willen.”

Lees meer in deze link →

Podcast: ga mee backstage!

Alle ins en outs en 'backstage'- geheimen hoor je in deze podcast, gemaakt door Scenes Magzazine. Met sopraan Annemarie Kremer, tenor Paul McNamara en Reisopera-medewerkers Josef, Ben & Anke.

Ga naar onze Spotify-kanaal in deze link

Luister alvast naar de muziek

Op het Spotify-account van Reisopera kun je alvast de prachtige muziek uit de opera Das Wunder der Helian beluisteren. Muziekkenner Benjamin Rous heeft een playlist samengesteld met 16 luisterfragmenten. Bij ieder muziekstuk geeft hij een toelichting.

Lees meer en beluister de muziek in deze link

De tijdloze verlokking van Das Wunder der Heliane

"Korngold is de grootste hoop voor de Duitse muziek. Hij heeft zoveel talent, dat hij ons makkelijk de helft zou kunnen geven en nog genoeg over zou hebben voor zichzelf." - Giacomo Puccini.

Lees meer over componist Erich Wolfgang Korngold en het ontstaan van zijn meersterwerk Das Wunder der Heliane in deze link

Team & cast

Artistiek team

Jac van Steen

Muzikale leiding

Jac van Steen studeerde orkest- en koordirectie aan het Brabants Conservatorium. Sinds zijn deelname aan het BBC Conductors Seminar in 1985, heeft zijn loopbaan een grote vlucht genomen en is hij op vele podia te gast, zowel in Nederland als bij de beste orkesten in Engeland, Duitsland en Zwitserland. Sindsdien bekleedde hij vaste posities als Chefdirigent en Muzikaal directeur bij het Nationaal Ballet, de orkesten van Bochum en Neurenberg, de Staatskapelle Weimar, de Opera en het Philharmonisch Orkest van Dortmund en het Musikkollegium in Winterthur. Hij was tevens vaste Gastdirigent van het BBC National Orchestra of Wales. Hij treedt regelmatig op met de beste orkesten in Nederland, Zwitserland en Duitsland en het Verenigd Koninkrijk w.o. het Philharmonia Orchestra in de grote series in London in de Royal Festival Hall, als tijdens tournees door Engeland . Hij is regelmatig te gast bij het City of Birmingham Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra en diverse orkesten van de BBC zoals in Cardiff en Manchester. Ook maakte hij CD-opnames met de Royal Philharmonic Orchestra. Sinds 2013-14 is hij vaste gastdirigent van het Praags Symfonie Orkest en met ingang van seizoen 2014-15 ook vaste gastdirigent bij het Ulster Orchestra. Hij heeft aan een breed scala van opnames voor de BBC meegewerkt en onder zijn signatuur zijn talloze CD-opnames verschenen (o.a. bij Dabringhaus & Grimm, SOMM, Bridge Records, NMC). Jac van Steen heeft een groot operarepertoire opgebouwd tijdens zijn lange samenwerking met de operahuizen van Weimar en Dortmund waar hij als chef-dirigent verbonden was. In 2013 debuteerde hij bij Opera North Leeds. In 2015 en 2016 dirigeerde hij opnieuw bij Opera North (Vida Breve+Gianni Schicci en Suor Angelica + Il Tabarro) en maakte hij zijn debuut bij de Garsington Opera (Strauss, Intermezzo) en in de volgende jaren een nieuwe productie van Pelleas en Melisande en recentelijk met Smetana’s Verkaufte Braut. Ook werkt hij bij de Volksoper in Wenen ((Januari 2017- Korngold, Das Wunder der Heliane en Oktober 2017 – Verdi, Masnadieri en in de komende seizoenen met Boris Godounov en Forza del Destino. In 2018-19 maakte hij zijn debuut bij de opera in Oslo met twee nieuwe producties van Puccini’s Gianni Schicci, Il Tabaro en Suor Angelica. Naast zijn uitgebreide concert- en operapraktijk, geeft Jac van Steen directieles aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij ook zeer betrokken is bij National Masters for Orchestral Conducting (NMO). Daarnaast werkt hij regelmatig met de orkesten van de Chetham School of Music, het Royal Northern College of Music in Manchester en de Royal Academy of Music en het Royal College of Music in London. Jac van Steen is voor het eerst te gast bij de Reisopera.

Jakob Peters-Messer

Regie

Jakob Peters-Messer werd in 1963 geboren in Viersen aan de Nederrijn. Na zijn studie muziektheaterregie in Hamburg werkte hij van 1987 tot 1991 als assistent-regisseur van Götz Friedrich bij de Deutsche Oper Berlin, gedurende welke tijd hij Mozarts "La Finta Giardiniera" produceerde in het Hebbel Theater. In 1990 ontving de voorstelling de prijs van de critici van de Berliner Zeitung. Na het einde van zijn engagement bij de Deutsche Oper bracht zijn samenwerking met Nikolaus Lehnhoff hem naar andere Europese landen en de VS. Sinds 1994 is Jakob Peters-Messer werkzaam als freelance regisseur. Hij woont in Berlijn. De focus van zijn werk ligt aanvankelijk op het gebied van Nieuwe Muziek en Barokopera. De eerste producties werden gemaakt bij de Berlijnse Staatsopera: "Orpheus or the Wonderful Consistency of Love" (Telemann), "La Didone" (Cavalli) en de wereldpremière van "Comedy without a Title" (Müller-Wieland). In het volgende jaren verkent Jakob Peters-Messer ook het repertoire van de 19e en 20e eeuw met opera's van Verdi, Wagner, Massenet, Puccini, Mascagni, Debussy en Stravinsky. Hij is vooral geïnteresseerd in de ontdekking van minder bekende opera's zoals Sjostakovitsj' "De neus", Max von Schillings "Mona Lisa", Massenets "Grisélidis", Mascagni's "Iris" of Szymanowski's "King Roger". Eerder bij de Reisopera te zien: - 2013: Tristan und Isolde (Wagner) - 2018: Siroe, re di Persia (Händel) - 2020: Die tote Stadt (Korngold)

Guido Petzold

Decor- & lichtontwerp

Guido Petzold begon zijn toneelcarrière bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf en verhuisde van daaruit naar de podia van de stad Keulen. Na vele jaren als assistent van Manfred Voss was hij verantwoordelijk voor het lichtontwerp van talrijke opera-, ballet- en dramaproducties en werkte hij samen met regisseurs als Robert Carsen, David Alden, Günter Krämer, Jürgen Rose, Giancarlo del Monaco, Helmut Lohner, Jochen Ulrich, Peter Konwitschny, Michael Rehberg, Volker Schlöndorff en Johannes Schaaf. Guido Petzold heeft de verlichting ontworpen op tal van podia in binnen- en buitenland, zoals het Nissai Theater en de Bunka Kaikan in Tokio, Keulse Opera, Schauspiel Köln, Grand Theatre de Genève, Bonn Opera, Leipzig Opera, Theater an der Wien, Volksoper Wenen, National Rice Opera, Athens National Opera, La Fenice in Venetië, Teatro Comunale di Firenze, Gran Teatre del Liceu Barcelona, Teatro Real, New National Theatre Tokyo en in de Semperoper Dresden. Hij heeft ook lichtontwerp ontwikkeld voor verschillende producties op internationaal gerenommeerde festivals zoals de Wiener Festwochen, Kaundu Arts Festival Taiwan, Schwetzingen Festival en het Spoleto Festival Charleston. Met de openingspremière van "The Flying Dutchman" in 2011/12 in de Wuppertaler Bühnen vierde hij zijn succesvolle podiumontwerpdebuut en sindsdien ontwikkelt hij regelmatig decors/lichtinstallaties voor opera en dans. Eerder te zien bij de Reisopera: - 2013: Tristan und Isolde (Wagner) - 2018: Siroe, re di Persia (Händel) - 2020: Die tote Stadt (Korngold)

Tanja Liebermann

Kostuumontwerp:

Tanja Liebermann werd in 1978 geboren in Zuid-Duitsland/Baden-Württemberg en woont nu in Berlijn. Na haar studie modeontwerp werkte ze als kostuumassistente, Sinds 2004 werkt ze als freelance kostuumontwerper, voornamelijk in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en recentelijk ook in Italië en Frankrijk. Ze werkt over disciplines heen, niet alleen voor drama en opera, musicals en dans, maar ook voor verschillende film- en filmproducties. Haar werk Bracht ze naar het Deutsches Theater Berlin, Berliner Ensemble, Volkstheater evenals Volksoper Wenen, Düsseldorfer Schauspielhaus, het Staatstheater am Gärtnerplatz München, het Opera House, onder anderen Zürich en de staatstheaters van Karlsruhe, Saarbrücken, Braunschweig, Wiesbaden, evenals de theaters en operahuizen van de steden Freiburg, Lübeck, Erfurt, Wuppertal, Bern, St. Gallen, Bolzano en Montpellier. Tanja Liebermann is voor het eerst te gast bij de Reisopera.

Nicole van den Berg

Choreografie

Nicole van den Berg studeerde in Tilburg en begon haar carrière als danser bij choreograaf Dario Tortorelli. Ze presenteerde eigen werk op onder andere het theaterfestival Boulevard ’s Hertogenbosch en Festival Circolo. Inmiddels bevindt zij zich in een nieuw creatieproces, waarin de voortdurende metamorfose van het lichaam centraal staat. Naast haar werk als performer houdt ze zich onder meer bezig met tekenkunst en het schrijven van gedichten en korte verhalen. Eerder te zien bij de Reisopera: - 2018: Siroe, re di Persia - 2019: Die tote Stadt

Cast

Annemarie Kremer

Heliane

De Nederlandse sopraan Annemarie Kremer studeerde zang en piano aan het Maastrichts Conservatorium, en later dans. Ze maakte haar debuut bij ILIA in het Stadttheater Aken in Mozarts IDOMENEO. Sindsdien zingt ze in de meest prestigieuze operahuizen in Europa en de wereld. Onlangs had ze grote persoonlijke successen als WOZZECK(Marie) bij de Opéra de Monte Carlo en bij het Gran Teatre del Liceu in Barcelona SALOME bij de Staatsopera in Boedapest MACBETH (Lady Macbeth) bij de Felsenreitschule Salzburg MANON LESCAUT bij de Deutsche Oper Berlin onder leiding van Sir Simon Rattle, ISOLDE in de Staatsopera van Karlsruhe en VIOLANTA in Teatro Regio di Torino Annemarie Kremer staat bekend om haar opwindende vertolkingen van enkele van de meest complexe leidende dames uit de opera: in 2018 zong ze haar eerste ISOLDE in Linz in de Bayreuth-enscenering van Heiner Müller met veel lovende kritieken en onmiddellijk daarna werd ze gevraagd voor dezelfde rol in de staat Operahuis van Karlsruhe. Annemarie is onderscheiden met de Nederlandse Gouden Viool (2019) ter ere van haar indrukwekkende internationale carrière. Annemarie Kremer heeft diverse cd's opgenomen; aria's en missen van Mozart, werken van Mendelssohn en Beethoven Symfonie nr. 9; Das Wunder der Heliane (NAXOS-2018). Haar Agrippina is verkrijgbaar op dvd, evenals haar Violanta in Turijn (NAXOS-2019). Annemarie Kremer was in 2015 te zien bij de Reisopera als Cio-Cio-San in Madama Butterfly.

Darren Jeffery

Der Herrscher, ihr Gemahl

Bas-bariton Darren Jeffery zong een breed scala aan rollen, van Monteverdi en Händel tot Verdi en Wagner, naast de meer hedendaagse werken van Panufnik, Muhly, Britten, Stravinsky, Weill en Birtwistle. Hij trad op op de festivals van Salzburg, Glyndebourne, Aix-en-Provence, Garsington en Longborough, bij Lyric Opera Chicago als Kothner/Die Meistersinger von Nürnberg, als Raimondo/Lucia di Lammermoor voor New Israeli Opera en in verschillende rollen bij Teatro Real, Madrid. Hij debuteerde bij het Bolshoi als Mr Flint/Billy Budd. Hij was een inaugureel lid van het ROH Young Artists Program en heeft talloze rollen voor het gezelschap gezongen. Hij trad regelmatig op met ENO, van Mozart, Wagner en Britten, en heeft bijgedragen aan opera- en oratoriumopnames, waarvan Falstaff en Billy Budd met het LSO Grammy Awards ontvingen. Darren Jeffery was eerder bij de Reisopera te zien in o.a. Madama Butterfly (2015) en Der fliegende Holländer (2018).

Tilmann Unger

Der Fremde

Met zijn brede repertoire en expressieve podiumprésence is tenor Tilmann Unger een veelgevraagde gast op opera- en concertpodia. Na vaste aanstellingen bij het Mainfranken Theater Würzburg, het Staatstheater Augsburg en het Gärtnerplatztheater München werkt Tilmann Unger sinds 2012 als freelancer. Gastoptredens brachten hem onder meer naar de Komische Oper Berlin, het Anhaltisches Theater Dessau, de Semperoper Dresden, de Staatsoper Hannover, de Opera van Leipzig, het Nationaltheater Mannheim, de Staatstheaters Braunschweig, Mainz, Neurenberg en Wiesbaden, de theaters in Lübeck, Maagdenburg en Münster en het Deutsches Nationaltheater Weimar. In Oostenrijk heeft hij gastoptredens gemaakt in de Opera van Graz, de Staatstheaters van Innsbruck en Linz en de Weense Volksoper. Tilmann Unger overtuigde in het dramatische repertoire met Wagnerrollen als Siegfried (Siegfried & Götterdämmerung), Siegmund (Walküre), Loge (Rheingold), Walther von Stolzing (Die Meistersinger von Nürnberg) en Parsifal, maar ook als drum major in Wozzeck van A. Berg, als Max (Freischütz), Stewa en Albert Gregor in Jenůfa en Die Sache Makropulos van Janáček, als Grigori (Boris Godoenov) Hans (De geruilde bruid), Babinsky (Schwanda, de doedelzakspeler), Jim Mahoney (De opkomst en ondergang van de stad Mahagonny) of als Tassilo (gravin Mariza) en Eisenstein (Die Fledermaus). Tilmann Unger is voor het eerst te gast bij de Reisoper .

Ursula Hesse von den Steinen

Die Botin

Tijdens haar studie aan de Berlijnse Hogeschool voor de Kunsten ontving mezzosopraan Ursula Hesse von den Steinen een studiebeurs en volgde ze masterclasses bij Brigitte Fassbaender, Christa Ludwig en Aribert Reimann. Ze heeft meerdere malen prijzen gewonnen op nationale en internationale concoursen. Haar eerste festivalengagement bracht haar naar de Semperoper, waar ze haar repertoire als mezzosopraan opbouwde onder leiding van dirigenten als Antonio Pappano, Pinkas Steinberg, Semyon Bychkow, Giuseppe Sinopolli, Riccardo Chailly en Michael Boder. Al snel maakte ze regelmatig gastoptredens op Europese podia als de Nederlandse Opera Amsterdam, het Theater de la Monnaie in Brussel, de Vlaamse Opera in Antwerpen en het Theater Capitole de Toulouse. Ze maakte haar debuut in de Opera Bastille in Parijs als Anna in Kurt Weills “The Seven Deadly Sins”. Verdere rollen volgden, waaronder Prins Orlofsky (Bat) onder Vladimir Jurowski. Met deze rol debuteerde ze met groot succes op het Glyndebourne Festival. In Tel Aviv vertolkte ze haar eerste componist (Ascher Fish/Uwe Erik Laufenberg); Hun Italiaanse repertoire begon met Rossini en omvat tegenwoordig ook de grote mezzorollen uit de werken van G. Verdi, waaronder die van Amneris en Eboli. In het Franse repertoire was ze eerst succesvol met Giulietta in Hoffmans Tales, daarna met Carmen en Dalila (Wenen, Keulen, Essen). Een zeer belangrijke rol was die van Marie in Alban Bergs Wozzeck, laatstelijk in Tokio onder leiding van Andreas Kriegenburg en Hartmut Haenchen. Met een sensationeel debuut als Rheingold Fricka begon Ursula Hesse von den Steinen haar ontwikkeling naar de rol van Wagner. Sindsdien zong ze Fricka in Walküre in verschillende producties; onder meer in Riga (Stefan Herheimer) en in Essen (Dietrich Hilsdorf). In Mannheim werd ze gezien als Venus in Tannhäuse. Ursula Hesse von den Steinen is voor het eerst te gast bij de Reisopera.

Zachary Altman

Der Pförtner

De Amerikaanse bas-bariton Zachary Altman heeft hoofdrollen gespeeld bij Teatro dell'Opera di Roma, Hamburgische Staatsoper, Maggio Musicale Fiorentino, Komische Oper Berlin, Opéra de Lyon, Teatro La Fenice di Venezia, Teatre Massimo di Palermo, Royal Danish Opera, Scottish Opera , Opera Philadelphia, Opera Vlaanderen en Theater Basel. Zijn concertoptredens waren onder meer de Hollywood Bowl met het Los Angeles Philharmonic en Carnegie Hall met het Boston Symphony. Zijn repertoire strekt zich uit van twintigste-eeuwse opera's van Britten, Berg en Henze tot Don Giovanni van Mozart. Zachary is voormalig Resident Artist bij Opera San Jose en voormalig lid van OperAvenir bij Theater Basel. Zachary Altman is voor het eerst te gast bij de Reisopera.

Paul McNamara

Der Schwertrichter (blind)

Paul McNamara, afkomstig uit Ierland, is artistiek leider van de Dutch National Opera Academy – het gezamenlijke masterprogramma in operavoorstellingen van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. De tenor trad op in operahuizen in heel Duitsland en Oostenrijk en vertolkte rollen als Wagners Tannhäuser, Erik, Tristan en Parsifal, Herodes in Salome en Vasco da Gama in Meyerbeers L’Africaine; zijn brede repertoire omvat ook werk van Monteverdi, Mozart, Weber, Tschaikowsky, Janáček, Leoncavallo, Zemlinsky, Berg, Britten, Adams en vele anderen. Hij was te horen op grote locaties, waaronder het Teatro La Fenice in Venetië, Teatr Wielki – de Poolse Nationale Opera in Warschau, het Teatro Municipal in Rio de Janeiro, het Théâtre de la Monnaie in Brussel, de Carnegie Hall in New York, de Berlin Philharmonie en de Amsterdamse Philharmonie. Concertgebouw. Paul McNamara is voor het eerst te gast bij de Reisopera.

Hugo Kampschreur

Der junge Mensch

De 26-jarige Nederlandse tenor Hugo Kampschreur studeerde aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam. Hij genoot voordien zijn opleiding aan het Utrechtse Conservatorium bij Selma Harkink. Kampschreur volgde daarnaast masterclasses bij Margreet Honig, Rebecca Rota, Floris Visser, Peter Kooij en Kirsten Schötteldreier. In het huidige seizoen is hij mee te maken als Belfiore/La finta giardiniera en Gernando/L'isola disabitata (Haydn), beiden bij de Dutch National Opera Academy. Naast zijn rol- en huisdebuut als Junger Seemann en Ein Hirt/Tristan und Isolde bij Opera Ballet Vlaanderen. Hugo Kampschreur is voor het eerst te gast bij de Reisopera.

Sander de Jong

Erster Richter

De Nederlandse tenor Sander de Jong begon met zingen bij het Martini- en Roder jongenskoor waar hij, eerst als jongenssopraan en later als tenor, zijn liefde voor het zingen ontdekte. Aan het Conservatorium van Amsterdam studeerde Sander bij Pierre Mak. Daarna zette hij zijn studie voort aan de Hochschule für Musik te Hamburg bij Jörn Dopfer. Masterclasses volgde hij onder andere bij Camilla Nylund, Helmut Deutsch, Marius Vlad, Michaela Schuster, Helene Schneiderman en Alexander Oliver. De jonge tenor maakte in de seizoenen 2020/2021 en 2021/2022 deel uit van de Opernstudio van de Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf/Duisburg). Tijdens zijn tijd in de Opernstudio van de Deutsche Oper am Rhein zong hij onder meer rollen als Remendado in Bizet’s Carmen, Mercure in Offenbach’s Orphée aux Enfers, Gastone in Verdi’s La Traviata, Normanno in Donizetti’s Lucia di Lammermoor, Erster Geharnischter in Mozart’s Zauberflöte. Harry Frommermann in Comedian Harmonist in Concert en Der Junge in Da Falla’s Meister Pedros Puppenspiel. Gastengagementen brachten hem naar de Hamburgische Staatsoper, de Nederlandse Reisopera, het Theater Kiel, de Schlossfestspiele Wernigerode en de Wadopera Fryslân. Sander de Jong was eerder bij de Reisopera te zien in Die Zauberflöte (2023).

Ross Ramgobin

Zweiter Richter

De Britse bariton Ross Ramgobin werd tweede bij de What's On Stage Breakthrough in Opera Awards 2014 en genomineerd in de categorie Young Artist bij de International Opera Awards 2015. Hij studeerde Engelse en moderne dramastudies aan de Brunel University in Londen, voordat hij naar de Royal Academy of Music in Londen ging. Hij studeerde bij Glenville Hargreaves en Jonathan Papp, waar hij zijn MA (DIst.) in Vocal Studies en zijn Advanced Diploma behaalde aan de Royal Academy Opera. Hij was lid van de National Opera Studio, zijn studies werden ondersteund door het Royal Opera House, Covent Garden, de Carr Gregory Trust en een Sybil Tutton Award, beheerd door het Musicians’ Benevolent Fund. Ross Ramgobin was eerder bij de Reisopera te zien in Ariadne auf Naxos (2016)

Wiebe-Pier Cnossen

Dritte Richter

Wiebe-Pier Cnossen studeerde in 1998 af aan de jazzopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde zijn zangstudie aan de klassieke afdeling van hetzelfde conservatorium, waar hij in 2001 zijn bachelordiploma behaalde. In 2003 studeerde hij met de rol van Papageno (Die Zauberflöte) summa cum laude af aan de masteropleiding opera van de Dutch National Opera Academy. Hij volgde masterclasses bij onder anderen Christina Deutekom, John Bröcheler, Rudolf Jansen, Mark Tucker en Ian Bostridge. Hij zong solo bij De Nationale Reisopera, Opera Trionfo, het Residentie Orkest, het Doelen Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble, Nationaal Toneel, Holland Opera en op verschillende festivals in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij speelde onder andere de volgende solorollen in verschillende opera’s: zowel Graaf Almaviva als Figaro in Le nozze di Figaro (Mozart), Masetto in Don Giovanni (Mozart), Escamilio in Carmen (Bizet), Don Parmenione in L’occasione fa il ladro (Rossini), Uberto in La Serva Padrona (Pergolesi), Plutone/Caronte in L’Orfeo (Monteverdi) en Bardolfo in Falstaff (Salieri). Wiebe-Pier Cnossen was eerder bij de Reisopera te zien in La traviata (2017)e Bruid Te Koop (2022).

Lucas van Lierop

Vierter Richter

De Nederlands-Canadese tenor Lucas van LIerop genoot zijn muzikale opleiding aan McGill University en Yale University. Sinds september 2018 maakt hij deel uit van De Nationale Opera Studio. Hij vertolkte eerder rollen bij verschillende gezelschappen, waaronder Helikon Opera Moskou, The Vancouver Opera, Yale Opera, City Opera Vancouver en Opera on the Avalon. Tijdens het Opera Forward Festival 2018 zong hij in de DNO talent-productie Trouble in Tahiti + Clemency en tijdens het Opera Forward Festival 2019 nam hij in twee voorstellingen van John Adams’ Girls of the Golden West de rol van Joe Cannon voor zijn rekening. Hij zong onlangs ook de rol van Heinrich der Schreiber in Tannhäuser. Lucas van Lierop was eerder te zien bij de Reisopera in O|A|E (2022)

Aleš Jenis

Fünfter Richter

Bariton Aleš Jenis werd geboren in Bratislava en studeerde aanvankelijk piano voordat hij in 1998 aan zijn zangopleiding begon. Hij werd snel aangenomen door de Praagse Staatsopera, waar hij in 2001 Papageno (Die Zauberflöte) en Morales (Carmen) speelde. Het jaar daarop speelde hij lid geworden van het Slowaakse Nationale Theater in Bratislava). Hij speelde in 2007 de titelrol van Don Giovanni in Saint Gallen en maakte zijn debuut bij de Deutsche Oper in Berlijn met een nieuwjaarsconcert onder leiding van Mikhail Jurowski. Een van de hoogtepunten van voorgaande seizoenen van de Slowaakse bariton Aleš Jenis was zijn debuut bij het Royal Opera House Covent Garden London in Janacek’s From the house of the dead. Met dezelfde titel speelde hij ook in andere prestigieuze Europese theaters, zoals de Opéra National de Paris, Théâtre Royal la Monnaie in Bruxelles en Opéra National de Lyon, Royal Opera House, de Salzburger Festspiele, Oper Grzaz, Opéra National de Montpellier en de Volksoper Wenen. Hij was eerder bij de Reisopera te zien in de titelrol in Don Giovanni (2017) en in La traviata (2022)

Artur Janda

Sechster Richter

De Poolse bas-bariton Artur Janda studeerde aan Państwowe Liceum Muzyczne w Częstochowie (klas van 2001). In 2009 studeerde hij af aan de Fryderyk Chopin Universiteit voor Muziek (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), waar hij zang studeerde bij Anna Radziejewska en piano bij Kazimierz Gierżod. Artur Janda treedt regelmatig op en maakt regelmatig opnames met het oude muziekensemble La Tempesta. Sinds 2008 is hij solist bij de Warschau Kameropera (Warszawska Opera Kameralna), waar hij voornamelijk opera's van W.A. Mozart en Rossini uitvoert. In 2011 trad hij op in het Nationaltheater Mannheim in de première van Superflumina van Salvatore Sciarrino. Naast opera voert hij ook oratoriumrepertoire uit, variërend van barok tot hedendaagse composities. In de jaren 2012-2015 was hij lid van het proMODERN vocale sextet dat in 2015 twee "Fryderyk" Polish Phonographic Academy-prijzen won voor de beste opname van Poolse muziek voor het album: “Where are you. Stukken uit Warschau”. Hij woont momenteel in Warschau, Polen. Hij zong bij de Reisopera in Giulio Cesare in Egitto (2022) en Die Zauberflöte (2023).

Veronika Akhmetchina, Megan Brunning, Kris Ng, Claudia Wijers

Die Seraphische Stimmen

Consensus Vocalis is stevig geworteld in landsdeel Oost, gevestigd in Enschede en het enige professionele vocale ensemble langs de gehele oostelijke landsgrens. De artistieke leiding van het koor is in handen van dirigent Béni Csillag. Het koor is samen met de andere professionele (muziek)gezelschappen van groot belang voor de culturele infrastructuur (Nederlandse Reisopera, Phion, Theater Sonnevanck) in landsdeel Oost. Daarnaast is het een gewaardeerde samenwerkingspartner van onder andere Stichting BachTwente, Noord-Nederlands Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Musica Amphion, Nederlands Blazers Ensemble, Metropole Orkest, Silbersee, Stift Festival, Internationale Koorbiënnale Haarlem, Muze van Zuid en ArtEZ conservatorium Zwolle. Het koor werkte de afgelopen jaren met dirigenten als Jules Buckley, Benjamin Goodson, Antony Hermus, Julia Jones, Antonello Manacorda, Benjamin Lévy, Daniel Reuss, Ilyich Rivas, Ed Spanjaard, Klaas Stok, Jan Willem de Vriend en Jaap van Zweden. Het koor heeft een breed repertoire variërend van Bach en Beethoven tot hedendaagse componisten als Pärt, Vasks, Gustavs, Welmers, Bank, van Rossem, Jeths, Torstensson en Rijpstra. Van a capella, opera en kamermuziek tot barok, nieuwe composities, muziektheater, jeugdvoorstellingen en de grote symfonische werken. (onder andere War Requiem van Britten, Beethoven IX, Requiem Mozart). Door een zorgvuldige selectie van zangers heeft Consensus Vocalis een geheel eigen klank die in alles te herkennen is: helder, expressief, intens en vol overgave. Het ensemble staat garant voor grote stijlflexibiliteit en een hoge kwaliteit in koorklank en weet na strenge selectie de beste professionele koorzangers aan zich te binden uit binnen- en buitenland.

Nicole van den Berg

Der Engel

Nicole van den Berg studeerde in Tilburg en begon haar carrière als danser bij choreograaf Dario Tortorelli. Ze presenteerde eigen werk op onder andere het theaterfestival Boulevard ’s Hertogenbosch en Festival Circolo. Inmiddels bevindt zij zich in een nieuw creatieproces, waarin de voortdurende metamorfose van het lichaam centraal staat. Naast haar werk als performer houdt ze zich onder meer bezig met tekenkunst en het schrijven van gedichten en korte verhalen. Eerder te zien bij de Reisopera: - 2018: Siroe, re di Persia - 2019: Die tote Stadt

Consensus Vocalis

Koor

Consensus Vocalis is stevig geworteld in landsdeel Oost, gevestigd in Enschede en het enige professionele vocale ensemble langs de gehele oostelijke landsgrens. De artistieke leiding van het koor is in handen van dirigent Béni Csillag. Het koor is samen met de andere professionele (muziek)gezelschappen van groot belang voor de culturele infrastructuur (Nederlandse Reisopera, Phion, Theater Sonnevanck) in landsdeel Oost. Daarnaast is het een gewaardeerde samenwerkingspartner van onder andere Stichting BachTwente, Noord-Nederlands Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Musica Amphion, Nederlands Blazers Ensemble, Metropole Orkest, Silbersee, Stift Festival, Internationale Koorbiënnale Haarlem, Muze van Zuid en ArtEZ conservatorium Zwolle. Het koor werkte de afgelopen jaren met dirigenten als Jules Buckley, Benjamin Goodson, Antony Hermus, Julia Jones, Antonello Manacorda, Benjamin Lévy, Daniel Reuss, Ilyich Rivas, Ed Spanjaard, Klaas Stok, Jan Willem de Vriend en Jaap van Zweden. Het koor heeft een breed repertoire variërend van Bach en Beethoven tot hedendaagse componisten als Pärt, Vasks, Gustavs, Welmers, Bank, van Rossem, Jeths, Torstensson en Rijpstra. Van a capella, opera en kamermuziek tot barok, nieuwe composities, muziektheater, jeugdvoorstellingen en de grote symfonische werken. (onder andere War Requiem van Britten, Beethoven IX, Requiem Mozart). Door een zorgvuldige selectie van zangers heeft Consensus Vocalis een geheel eigen klank die in alles te herkennen is: helder, expressief, intens en vol overgave. Het ensemble staat garant voor grote stijlflexibiliteit en een hoge kwaliteit in koorklank en weet na strenge selectie de beste professionele koorzangers aan zich te binden uit binnen- en buitenland.

Noord Nederlands Orkest

Orkest

Het Noord Nederlands orkest behoort tot een van de toporkesten van Nederland. Onze programmering is verrassend, eigenzinnig en veelzijdig. We zijn het langst actieve professionele symfonieorkest van Nederland (opgericht in 1862) en willen graag symfonische muziek toegankelijk maken voor iedereen. We bieden een breed scala aan concerten, variërend van puur klassiek voor de echte klassiek-liefhebber, symfonische meesterwerken voor nieuwsgierige muziekliefhebbers en verassende mix-programma’s.

Kijk mee achter de schermen

Hoe komen onze operaproducties tot stand? Het maakproces begint soms al vier jaar voor de première. Het samenstellen van het artistieke team, het ontwerpen van decors en kostuums, de casting van de zangers: te veel om op te noemen.

Kijk op deze pagina mee met het maakproces!

Podcast: ga mee backstage!

Alle ins en outs en 'backstage'- geheimen hoor je in deze podcast, gemaakt door Scenes Magzazine. Met sopraan Annemarie Kremer, tenor Paul McNamara en Reisopera-medewerkers Josef, Ben & Anke.

Ga naar onze Spotify-kanaal in deze link

Bekijk ook eens