Orphée et Eurydice
De kracht van de liefde redt Eurydice
-
- Componist
- Christoph Willibald Gluck
-
- Libretto
- Tragédie-opéra in drie aktes (1774) op tekst van Pierre Louis Moline, naar Rainieri de’ Calzabigi
-
- Tijdsduur
- 105 minuten, zonder pauze
-
- Taal
- gezongen in het Frans met Nederlandse en Engelse boventitels
-
- Speeldata
- van 13 april t/m 18 mei 2024
Het tijdloze verhaal van Orphée et Eurydice gaat over de mythe van Orpheus, die zijn geliefde Eurydice terughaalt uit het dodenrijk. Orpheus faalt jammerlijk: tijdens de terugtocht uit de onderwereld kijkt hij achterom, en verliest zijn Eurydice voor de tweede keer. De bekende en geliefde opera van Gluck heeft echter een happy end: L'Amour (De LIefde) zorgt er voor dat de twee geliefden mogen terugkeren naar een leven samen.
De vormgeving van deze productie is inventief, sfeervol en aangrijpend. In de hoofdrollen schitteren tenor Yaroslav Abaimov en sopranen Kristina Bitenc en Lucia Martin Carton. Samen met vijf dansers, koor Consensus Vocalis en de musici van Phion neemt deze opera je mee naar een andere, mysterieuze wereld, waarin De Liefde uiteindelijk altijd overwint.
Het verhaal
Het bekende Orpheusverhaal is in Glucks versie teruggebracht tot de essentie. Een compact drama voor drie personages: Orphée, Eurydice en L’Amour. Na de plotselinge dood van zijn jonge echtgenote reist Orpheus af naar de onderwereld om haar terug te halen uit het schimmenrijk. Tijdens zijn reis wordt de mythische zanger tegengehouden door geesten uit de dodenwereld, maar zijn gezang weet hem uiteindelijk naar de Elysische velden te brengen, waar hij Eurydice aantreft...Lukt het Orpheus om zijn gestorven liefde terug te krijgen?
Luister alvast naar de muziek
Op het Spotify-account van Reisopera kun je alvast de prachtige muziek uit Orphée et Eurydice beluisteren. Muziekkenner Benjamin Rous heeft een playlist samengesteld, bij ieder muziekstuk geeft hij een toelichting.
Lees meer en beluister de muziek in deze link →
UItgelicht: de Dans van de Furiën
Deze opera kent vele muzikale hoogtepunten, waaronder de opzwepende Dans van de Furiën. Orphée staat voor de poorten van de onderwereld en de onheilspellende en onverzettelijke Furiën versperren hem de weg.
Lees meer over deze spannende scene in deze link →
Terug naar de essentie:
‘Ik nam mij voor deze opera te vrijwaren van alle misbruiken die, deels door de onaangenaam opgedrongen ijdelheid van zangers, deels door de te grote genotzucht van componisten, de Italiaanse opera al zo lang verminken en die het prachtigste en mooiste schouwspel vervormen tot het lachwekkendste en vervelendste.’
Lees meer over componist Christoph Willibald Gluck en het ontstaan van zijn opera Orphée et Eurydice in deze link →
Podcast
Team & Cast
Sascha Goetzel
Muzikale leidingJennifer Williams
RegiePim Veulings
ChoreografieYoko Seyama
DecorontwerpWolf Bittner
Video ontwerpSanne Oostervink
KostuumontwerpAlex Brok
LichtontwerpYaroslav Abaimov
OrphéeKristina Bitenc
EurydiceLucia Martin Carton
L’ AmourAlison Duarte, Kathrin Gramelsbergerh, Maarten Krielen, Tommy Pham, Roberto Tallarigo
DansConsensus Vocalis
KoorPhion, Orkest van Gelderland & Overijssel
OrkestAan deze productie werken mee:
Assistent-dirigent Lochlan Brown
Assistent-regisseur Anne Slothouwer
Voorstellingsleider Janneke Lindner
Tweede voorstellingsleider Alessandro Rosetti
Koordirigent Karine Locatelli
Repetitor Wilko Jordens
Taalcoach Karine Locatelli
Boventiteling Jurjen Stekelenburg
Kostuumatelier Jolijn van Breda, Ans Collet, Joanna Gaffney, Karen Kolkert, Els Polman, Joëlle Ongenae, Anneke van Rooijen, Katharina Wirth
Kap/Grime atelier
Zoë van Dijk, Birgit van Dijk, Nana Telussa, Carlijn Visser, Nova Kramer
Decor & techniek
Charlie Berendsen, Marcel Fekkes, Sebastian Gräve, Tom Heidbuurt,
Willem Janssen, Marc Klaver, Ksenija Kosel, Herber Molemaker,
Albert Jan ten Napel, Klaas de Poel, Rob van Putten, Arjan Reef,
David Scheidler, Stephan Stadman, Henk Teggeler, Rolf Vergeer, Harry Vos,
Han Wegman, Ruben Wessels, Martijn Zeinstra, Johannes ZomerVijver.
Koor Consensus Vocalis
Koor Consensus Vocalis
Sopranen Claudia de Clercq, Alice van de Geest, Mignon Primus, Dagmara Siuty, Shanice Skinner, Susanne Weber, Meike Wijma.
Alten Rosalie Ardts, Judith Bouma, Femke van Essen, Christina Plein, Machteld van de Putte, Eske Tibben, Berber Vis
Tenoren Koert Braches, Guido Groenland, Aart Schutte, Guus Smedts, Stratis Steele, Bram van Uum, Richard Wanders
Bassen Bas Cornelissen, Sam Eggenhuizen, Arjan Lienaerts, Remmert Velthuis, Timon van Velzen, Juan Vizán, Hao Wen
Kijk mee achter de schermen!
Place de l’Opera : Reisopera’s Orphée: intens tot de grens - Place de l'Opera (operamagazine.nl)
Opmerkelijk dat de Nederlandse Reisopera na een succesproductie in 2015 weer Glucks opgesierde Franse variant koos en niet de ‘nobele eenvoud’ van de Weense oerversie. Maar het in 1774 verbrede instrumentarium past moderne orkesten beter en wie zou die hemelse fluitsolo willen missen? Nog opmerkelijker dat regisseur Williams zeker zo overtuigde als destijds Floris Visser. Haar geheel andere regieconcept omringde ze als een illusionist met licht, rook en spiegels want ‘van decors houd ik niet’.
[...]
Dirigent Sascha Goetzel lokte scherp spel uit orkest Phion in deze curieus feestelijke noten, met genoeg brutale stuwing om al een glimp op de onderwereld te bieden.
[...]
De onderwereld in akte twee leek een gevangenis dankzij verticale lijnen, nu concreet, maar door de belichting (van Alex Brok) even irreëel ogend. Zeker in dit tableau kwam de multidisciplinaire insteek volledig tot zijn recht in een dynamisch brok muziektheater. De lijnen weken als een hellemond voor Orphée waarop de Furiedans choreograaf Pim Veulings op z’n best toonde. Als een virus leek de muziek de eerst nog onaangedane dansers te besmetten, met rake uitbeeldingen van pijn en wanhoop als symptomen.
[...]
Klassieker Orphée et Eurydice heeft een gemakzuchtig happy end, vaak een rode lap op een stier voor eigentijdse operamakers. Maar zonder Glucks intenties te miskennen rekte Jennifer Williams de emotionele achtbaan optimaal, met behulp van haar scherpe oor en… een rode lap. Liefde dient bevochten, dat motto verklankten de musici vol overgave, een heroïsche Yaroslav Abaimov voorop.
[...]
In de korte entr’actes hoorde ik alom gefluister van ‘mooi hè’, dus de ovatie na afloop verraste niet. Voor allen verdiend ,maar de letterlijk van zweet druipende Abaimov liet de applausmeter het verst uitslaan. Het afgezaagde, maar ware ‘liefde is een werkwoord’ had hij volledig in praktijk gebracht.
“Reisopera’s Orphée: intens tot de grens”
Place de l'Opera (Martin Toet)
NRC ★★★ De Orpheus van de Reisopera bestormt de onderwereld als een boze puber
De mythologische singer-songwriter Orpheus is de held van de vroege opera. Zoals alle kunstvormen wilde de muziek in de Renaissance de ‘duisternis’ van de Middeleeuwen verruilen voor een terugkeer naar de wijsheid en schoonheid van de oude Grieken. Maar ja, de vroege opera werd besteld voor feestjes van vorstenhuizen, waar ze geen voorstellingen wilden met een slechte afloop of een uitvergroting van hun tekortkomingen.
[...]
De dramatische kracht van het orkest Phion en vooral het koor Consensus Vocalis in zijn verschillende hoedanigheden (de treurende natuur, de geesten in hel en hemel) komt goed naar voren.
“De dramatische kracht van Phion en vooral Consensus Vocalis komt goed naar voren.”
NRC (Joost Galema)
Volkskrant ★★★ In de uitvoering van De Nederlandse Reisopera is Glucks ‘Orphée et Eurydice’ niet zo poëtisch als beoogd
- (Regisseur) Williams verandert elk tafereel in een visuele expressie van rouw. Ze kleedt het koor in besmeurde gewaden en clichématige zwarte overjassen en laat het met vijf dansers verdriet en somberheid uitbeelden, zelfs wanneer de Zalige Geesten Orphée in de wonderschone Elyseïsche velden naar Eurydice leiden. Ze verschijnt onder een bloedrode sluier, een poëtisch beeld.
- Consensus Vocalis weet vanaf de eerste klaagzang tot aan de blije finale niet alleen vocaal te plezieren maar ook te ontroeren.
- Tenor Yaroslav Abaimov verdient alle lof. Hij stort zich vol overgave in de rol van Orphée, die heel hoog ligt, want geschreven voor het tenortype haute-contre.
- Hier ontketent Kristina Bitenc, in de rol van Eurydice, een rauwe intensiteit. Haar doordringende sopraanstem slingert ijzingwekkende wanhoop de zaal in.
- Vaart en spanning levert (dirigent) Goetzel in overvloed. In de confrontatie met de Furiën, bijvoorbeeld. Of wanneer een vertwijfelde Eurydice Orphée beticht van onverschilligheid net voordat hij zich omdraait en zij weer doodgaat.
“Tenor Yaroslav Abaimov verdient alle lof.”
Volkskrant (Jenny Camilleri)
Theaterkrant: Sterke cast maar niet altijd even heldere keuzes
De Reisopera heeft regisseur Jennifer Williams en dirigent Sascha Goetzel aangetrokken en tezamen met hun ontwerpers Yoko Seyama (decor), Sanne Oostervink (kostuums) en Alex Brok (licht) zetten zij een abstracte versie van de onderwereld neer waar het grootste deel van de opera zich afspeelt: een dergelijke niet-realistische plaats van handeling is voor elke ontwerper een heerlijke vrijbrief.
[...]
Kristina Bitenc als Eurydice is met haar pittige presence een ideale casting voor de bedoelingen van de regisseur. En dat geldt ook voor Yaroslav Abaimov: ondanks de uitdagingen waarvoor zijn lastige partij hem plaatst, is zijn aangename tenor een genot om naar te luisteren en zeker in de recitatieven en arioso-delen een ware Orfeus waardig. Ook Lucía Martín-Cartón’s Amor is prima gecast, met de juiste stem en presence in wat niet de meest dankbare rol van het repertoire voor de lyrische sopraan is.
“Kristina Bitenc als Eurydice is met haar pittige presence een ideale casting voor de bedoelingen van de regisseur.”
Theaterkrant (Javier López Piñón)