13 apr.

18 mei

Orphée et Eurydice

De kracht van de liefde redt Eurydice

  • Componist
    Christoph Willibald Gluck 
  • Libretto
    Tragédie-opéra in drie aktes (1774) op tekst van Pierre Louis Moline, naar Rainieri de’ Calzabigi
  • Tijdsduur
    105 minuten, zonder pauze
  • Taal
    gezongen in het Frans met Nederlandse en Engelse boventitels
  • Speeldata
    van 13 april t/m 18 mei 2024
Grote opera

Place de l’Opera "Reisopera’s Orphée: intens tot de grens."

NRC ★★★  "De dramatische kracht van Phion en vooral Consensus Vocalis komt goed naar voren."

Volkskrant ★★★  "Tenor Yaroslav Abaimov verdient alle lof."

Theaterkrant  "Kristina Bitenc als Eurydice is met haar pittige presence een ideale casting."

Luister alvast naar de muziek

Op het Spotify-account van Reisopera kun je alvast de prachtige muziek uit Orphée et Eurydice beluisteren. Muziekkenner Benjamin Rous heeft een playlist samengesteld, bij ieder muziekstuk geeft hij een toelichting.

Lees meer en beluister de muziek in deze link →

UItgelicht: de Dans van de Furiën

Deze opera kent vele muzikale hoogtepunten, waaronder de opzwepende Dans van de Furiën. Orphée staat voor de poorten van de onderwereld en de onheilspellende en onverzettelijke Furiën versperren hem de weg.

Lees meer over deze spannende scene in deze link →

Terug naar de essentie:

‘Ik nam mij voor deze opera te vrijwaren van alle misbruiken die, deels door de onaangenaam opgedrongen ijdelheid van zangers, deels door de te grote genotzucht van componisten, de Italiaanse opera al zo lang verminken en die het prachtigste en mooiste schouwspel vervormen tot het lachwekkendste en vervelendste.’ 

Lees meer over componist Christoph Willibald Gluck en het ontstaan van zijn opera Orphée et Eurydice in deze link  

Podcast

In deze podcast praten Eric en Jos (Scènes Magazine) met regisseur Jennifer Williams, decorontwerper Yoko Seyama, choreograaf Pim Veulings en sopraan Kristina Bitenc over Orphée et Eurydice!

Team & Cast

Sascha Goetzel

Muzikale leiding

Jennifer Williams

Regie

Pim Veulings

Choreografie

Yoko Seyama

Decorontwerp

Wolf Bittner

Video ontwerp

Sanne Oostervink

Kostuumontwerp

Alex Brok

Lichtontwerp

Yaroslav Abaimov

Orphée

Kristina Bitenc

Eurydice

Lucia Martin Carton

L’ Amour

Alison Duarte, Kathrin Gramelsbergerh, Maarten Krielen, Tommy Pham, Roberto Tallarigo

Dans

Consensus Vocalis

Koor
Consensus Vocalis is stevig geworteld in landsdeel Oost, gevestigd in Enschede en het enige professionele vocale ensemble langs de gehele oostelijke landsgrens. De artistieke leiding van het koor is in handen van dirigent Béni Csillag. Het koor is samen met de andere professionele (muziek)gezelschappen van groot belang voor de culturele infrastructuur (Nederlandse Reisopera, Phion, Theater Sonnevanck) in landsdeel Oost. Daarnaast is het een gewaardeerde samenwerkingspartner van onder andere Stichting BachTwente, Noord-Nederlands Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Musica Amphion, Nederlands Blazers Ensemble, Metropole Orkest, Silbersee, Stift Festival, Internationale Koorbiënnale Haarlem, Muze van Zuid en ArtEZ conservatorium Zwolle. Het koor werkte de afgelopen jaren met dirigenten als Jules Buckley, Benjamin Goodson, Antony Hermus, Julia Jones, Antonello Manacorda, Benjamin Lévy, Daniel Reuss, Ilyich Rivas, Ed Spanjaard, Klaas Stok, Jan Willem de Vriend en Jaap van Zweden. Het koor heeft een breed repertoire variërend van Bach en Beethoven tot hedendaagse componisten als Pärt, Vasks, Gustavs, Welmers, Bank, van Rossem, Jeths, Torstensson en Rijpstra. Van a capella, opera en kamermuziek tot barok, nieuwe composities, muziektheater, jeugdvoorstellingen en de grote symfonische werken. (onder andere War Requiem van Britten, Beethoven IX, Requiem Mozart). Door een zorgvuldige selectie van zangers heeft Consensus Vocalis een geheel eigen klank die in alles te herkennen is: helder, expressief, intens en vol overgave. Het ensemble staat garant voor grote stijlflexibiliteit en een hoge kwaliteit in koorklank en weet na strenge selectie de beste professionele koorzangers aan zich te binden uit binnen- en buitenland.

Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel

Orkest

Kijk mee achter de schermen!

Recensies

De eerste recensies over Orphée et Eurydice zijn binnen! "Reisopera’s Orphée: intens tot de grens." - "Tenor Yaroslav Abaimov verdient alle lof." Lees alle recensies hieronder!

“Reisopera’s Orphée: intens tot de grens”

Place de l'Opera (Martin Toet)

“De dramatische kracht van Phion en vooral Consensus Vocalis komt goed naar voren.”

NRC (Joost Galema)

“Tenor Yaroslav Abaimov verdient alle lof.”

Volkskrant (Jenny Camilleri)

“Kristina Bitenc als Eurydice is met haar pittige presence een ideale casting voor de bedoelingen van de regisseur.”

Theaterkrant (Javier López Piñón)