
Ariadne auf Naxos
Vonkende clash tussen de makers van 'Kunst' en van 'kunst'!
-
- Componist
- Richard Strauss
-
- Libretto
- Naar een libretto van Hugo von Hofmannsthal (1916)
-
- Tijdsduur
- 2 uur en 35 minuten, inclusief een pauze
-
- Taal
- Duits, met Nederlandse en Engelse boventiteling
-
- Speeldata
- 25 januari - 2 maart 2025
-
In deze opera zijn we getuige van een clash tussen operamakers en komedianten, tussen ‘elitaire’ klassieke musici en makers van amusement. Door omstandigheden moeten ze samen een voorstelling opvoeren en voilà: de avond wordt een succes! De combinatie van ogenschijnlijk ‘hoge’ en ‘lage’ kunst blijkt een schot in de roos. De verbindende kracht van muziek is onweerstaanbaar voor iedereen. In de hoofdrollen schitteren de internationaal bekende Nederlandse sopraan Annemarie Kremer en de veelgeprezen Zweedse tenor Daniel Frank.
Het verhaal
Ariadne auf Naxos is een tragikomische opera die een ‘voorstelling in een voorstelling’ bevat. Het verhaal speelt zich af in het huis van een steenrijke man, waar koortsachtig een feestavond wordt voorbereid. Met een serieuze opera naar de mythe van Ariadne, een klucht in een burleske entourage, en een vuurwerk als finale. Wanneer door tijdnood op last van de gastheer opera en klucht in elkaar moeten worden geschoven - om de vuurwerkshow niet in gevaar te brengen - zijn de rapen gaar! We zijn getuige van een vonkende botsing tussen ‘hoge’ en ‘lage’ kunsten. En een schoolvoorbeeld van wie betaalt, bepaalt…?

Een humoristische ode aan podiumkunstenaars
De Zweedse regisseur Sofia Adrian Jupither is voor het eerst te gast bij de Reisopera. Ze focust in haar ensceneringen op de psychologie van de karakters: "Ik wil weten water er van binnen gebeurt, waarom doen mensen wat ze doen?" Sofia werkt, zoals ze zelf zegt, 'in de Scandinavische traditie Ingmar Bergman en Henrik Ibsen'.
Op haar zestiende werd ze 'verliefd op opera én op operazangers. "Dit stuk is door Hofmannsthal en Strauss geschreven als een ode aan al die podiumkunstenaars. Met een flinke lading humor maar ook veel empathie voor het opera-vak waarin wij werken."
Lees het hele interview met Sofia Adrian Jupither in deze link.
Podcast

Een gewichtig tussendoortje
Wat hebben een tragische, in de steek gelaten prinses uit de Griekse mythologie en een kokette, flirterige aanvoerster van een troep komedianten met elkaar gemeen? Weinig, zou je op het eerste gezicht zeggen. Toch delen ze in Strauss' Ariadne auf Naxos het podium. Operakenner Benjamin Rous legt in dit artikel uit waarom dit zo bijzonder is.

Luister alvast naar de muziek
Op het Spotify-profiel van de Reisopera kun je alvast de prachtige muziek uit Ariadne auf Naxos beluisteren. Muziekkenner Benjamin Rous heeft een playlist samengesteld, bij ieder muziekstuk geeft hij een toelichting.
Lees meer en beluister de muziek in deze link.

Uitgelicht: ‘Großmächtige Prinzessin’
Zerbinetta, aanvoerder van de Burlesque-groep heeft een wereldse wijsheid, een onopgesmukte kijk op het leven en liefde. Met ‘Großmächtige Prinzessin’ (Luisterrijke prinses) zet zij haar levensfilosofie in ruim tien minuten wervelende muziek op de meest overtuigende en uitbundige manier denkbaar uiteen. In schril contrast met de monogame Ariadne!
Lees meer over deze schitterende aria in deze link.
ARTISTIEK TEAM
Jac van Steen
DirigentJac van Steen studeerde orkest- en koordirectie aan het Brabants Conservatorium. Sinds zijn deelname aan het BBC Conductors Seminar in 1985, heeft zijn loopbaan een grote vlucht genomen en is hij op vele podia te gast, zowel in Nederland als bij de beste orkesten in Engeland, Duitsland en Zwitserland. Sindsdien bekleedde hij vaste posities als Chefdirigent en Muzikaal directeur bij het Nationaal Ballet, de orkesten van Bochum en Neurenberg, de Staatskapelle Weimar, de Opera en het Philharmonisch Orkest van Dortmund en het Musikkollegium in Winterthur. Hij was tevens vaste Gastdirigent van het BBC National Orchestra of Wales.
Hij treedt regelmatig op met de beste orkesten in Nederland, Zwitserland en Duitsland en het Verenigd Koninkrijk w.o. het Philharmonia Orchestra in de grote series in London in de Royal Festival Hall, als tijdens tournees door Engeland . Hij is regelmatig te gast bij het City of Birmingham Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra en diverse orkesten van de BBC zoals in Cardiff en Manchester. Ook maakte hij CD-opnames met de Royal Philharmonic Orchestra. Sinds 2013-14 is hij vaste gastdirigent van het Praags Symfonie Orkest en met ingang van seizoen 2014-15 ook vaste gastdirigent bij het Ulster Orchestra. Hij heeft aan een breed scala van opnames voor de BBC meegewerkt en onder zijn signatuur zijn talloze CD-opnames verschenen (o.a. bij Dabringhaus & Grimm, SOMM, Bridge Records, NMC).
Jac van Steen heeft een groot operarepertoire opgebouwd tijdens zijn lange samenwerking met de operahuizen van Weimar en Dortmund waar hij als chef-dirigent verbonden was. In 2013 debuteerde hij bij Opera North Leeds. In 2015 en 2016 dirigeerde hij opnieuw bij Opera North (Vida Breve+Gianni Schicci en Suor Angelica + Il Tabarro) en maakte hij zijn debuut bij de Garsington Opera (Strauss, Intermezzo) en in de volgende jaren een nieuwe productie van Pelleas en Melisande en recentelijk met Smetana’s Verkaufte Braut. Ook werkt hij bij de Volksoper in Wenen ((Januari 2017- Korngold, Das Wunder der Heliane en Oktober 2017 – Verdi, Masnadieri en in de komende seizoenen met Boris Godounov en Forza del Destino.
In 2018-19 maakte hij zijn debuut bij de opera in Oslo met twee nieuwe producties van Puccini’s Gianni Schicci, Il Tabaro en Suor Angelica. Naast zijn uitgebreide concert- en operapraktijk, geeft Jac van Steen directieles aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij ook zeer betrokken is bij National Masters for Orchestral Conducting (NMO). Daarnaast werkt hij regelmatig met de orkesten van de Chetham School of Music, het Royal Northern College of Music in Manchester en de Royal Academy of Music en het Royal College of Music in London.
Jac van Steen was eerder bij ons te gast voor Das Wunder der Heliane (2023)
In de pers:
Sofia Adrian Jupither
RegisseurRegisseur Sofia Adrian Jupither is in 1974 geboren in Göteburg, Zweden. Ze regisseert naast operaproducties ook theaterstukken en dramaseries voor televisie. Sinds 2001 boekte Sofia Jupither veel succes in Zweden en Noorwegen, vooral met haar bewerkingen van klassieke en hedendaagse Scandinavische schrijvers. In 2013 maakte ze haar debuut als operaregisseur met Richard Strauss' Salome bij de Koninklijke Zweedse Opera met Nina Stemme in de titelrol. Voor deze productie ontving ze in 2014 de Thaliaprijs van het Svenska Dagbladet. Recent maakte ze in Malmö een succesvolle Turandot en dit jaar was haar bejubelde Tristan und Isolde te zien bij de Koninklijke Deense Opera in Kopenhagen. Sofia is mede-eigenaar en – oprichter van Jupither Josephsson Theatre Company.
Roger Lybeck is voor het eerst te gast bij de Reisopera.
In de pers
Bachtrack schreef in 2013: “Sofia Jupithers productie van Richard Strauss’ Salome bij de Koninklijke Zweedse Opera is een veelbelovend operadebuut. De productie is passend dramatisch, en ook al is er een sterk concept aanwezig, ze laat dit het verhaal nooit in de weg staan.”
Erlend Birkeland
DecorontwerpErlend Birkeland maakt deel uit van het vaste artistieke team van regisseur Sofia Jupither. Hij volgde een opleiding tot beeldend kunstenaar aan de Kunsthåndverkskolen in Kolding, Denemarken (1982–1984), de Statens Håndverks- og Kunstindustriskole Oslo (1984-1987) en de Statens Kunstakademi (1987–1991). Zijn eerste scenografie- en kostuumopdracht bij het Nationale Theater was Dagen vender in 1988. Hij vertegenwoordigde Noorwegen op het internationale Quadrinal in Praag met de scenografie voor Fuglane (met Ole Anders Tandberg) in 1999, en heeft sindsdien meer dan honderd producties gemaakt in Noorwegen. Zweden en Denemarken.
Een aantal producties die op zijn naam staan: Nationaaltheatret: Lilli Valentin (Anne Karin Hytten), Himmelweg (met Alexander Mørk Eidem), Lang dags ferd mot natt, Et deikki sted, Kjæm æiller att!, An usual day in hell en En midsommernatsdrøm (allen met Ole Anders Tandberg), en Et drømspill (met Sofia Jupiter), Dramaten: Alice (met Ole Anders Tandberg), Et dukkehjem (Sofia Jupiter).
Birkeland is verbonden aan het Stadsteatern in Stockholm, waar hij Sombergjester, The Jungle Book, Three Sisters, The Three Musketeers maakte, allemaal met Alexander Mørk Eidem.
Voor Den Norske Opera & Ballett was hij verantwoordelijk voor de scenografie voor de kroning van Poppea in 2009, Ulysses keert terug naar huis in 2012, Lady Macbeth uit Mtsensk in 2014 en Rigoletto in 2019 (allen met Ole Anders Tandberg). Bij de Komische Oper Berlin in 2010 maakte hij Orlando van Händel (Alexander Mørk Eidem).
De afgelopen jaren verzorgde hij de scenografie voor opera's als Carmen (Deutsche Oper Berlin) en La bohème (Opernhaus Zürich), geregisseerd door Ole Anders Tandberg, en Rigoletto (Royal Opera in Stockholm) en Turandot (Finse Nationale Opera), beide geregisseerd van Sophia Jupiter.
Erlend Birkeland is voor het eerst te gast bij de Reisopera.
Maria Geber
KostuumontwerpDe Zweedse kostuumontwerper Maria Geber werkt al jaren samen met regisseur Sofia Jupither. Ze studeerde aan de Gerlesborg Art School, het San Francisco Art Institute en de Beckmann School of Design in Stockholm. Ze heeft samengewerkt met choreografen en regisseurs als Mats Ek, Brigitta Egerbladh, Ole Anders Tandberg, Suzanne Osten, Etienne Glaser, Mattias Andersson, Simon Norrthon, Rickard Günther, Linus Tunström en Ragnar Lyth. Met regisseur Ole Anders Tandberg nam ze deel aan de producties van La bohème (Opernhaus Zürich), Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte, Die lustige Witwe, Don Giovanni en Così fan tutte (Koninklijke Zweedse Opera, Stockholm), Carmen, Wozzeck en Lady Macbeth van onder meer het Mtsensk District (Deutsche Oper Berlin), Rigoletto (Noorse Nationale Opera, Oslo). Naast kostuumontwerp werkt ze ook in scenografie en geeft ze les aan de Stockholm Academy of Dramatic Arts.
Maria Geber is voor het eerst te gast bij de Reisopera.
Ellen Ruge
LichtontwerpEllen Ruge maakt deel uit van het vaste artistieke team van regisseur Sofia Jupither. Ze is geboren in Oslo, Noorwegen. Ze ontwerpt licht voor theater-, opera- en dansproducties en voor exposities.
Met choreograaf Mats Ek bij Opera Garnier- Parijs, Bayerische Staatballet, Hamburg-ballett, Grand Theatre National Opera i Warshaw, Deutcher Oper am Rein- Düsseldorf, Nederlands dans theater - Den Haag, Teatro del Argentina - Rome , Ballet Ramberg, UK en het Cullberg-ballet, SE. Ze heeft gewerkt bij Brooklyn Academy of Music (BAM) New York,2006 en creëerde licht voor Opera en drama in NCPA Beijing en Shanghai, China. 2014, 2016. Bij Alla Scala in Milaan heeft ze The Turn of the Screw gedaan in 2016.
Bij het Koninklijk Operahuis in Stockholm heeft ze gewerkt aan Il Nozze di figaro, Cosi van tutti, De toverfluit, De vurige engel, die lustige Witve, Il Trovatore, Rigoletto, Il Ballo del mascera en Swanlake.
Bij Deutches Oper in Berlijn heeft ze gewerkt met Carmen 2015 Wozzeck 2018 en Klassiek ballet, La Sylfide. 2019. Bij het Noorse Operahuis heeft ze Poppea kroning, Odysseus ritorno in Patria, Lady Macbeth van Mzensk, Magic Flute, Cosi van Tutte, Rigoletto, Hans en Grietje gedaan. Ze werkt ook met openbare lichtkunstwerken in opdracht van de Zweedse overheid. Ellen is verbonden aan het Koninklijk Dramatisch Theater in Stockholm als senior lichtontwerper en ze heeft verschillende prijzen gewonnen, zoals:
HEDDA - prijs voor beste lichtontwerp 2009 in Noorwegen
De prijs voor beste lichtontwerp 2017 door de Zweedse vereniging van lichtontwerpers
Zijne Majesteit de Koning van Zweden gouden medaille met blauw lint voor haar werk in 2019
De Zweedse prijs voor het beste openbare kunstwerk in Stockholm 2019
De grote theaterprijs van de Zweedse theatercritici voor haar werk 2020
Ellen Ruge is voor het eerst te gast bij de Reisopera.
Lianne Eikelenboom
Assistent - LichtontwerpRoger Lybeck
ChoreograafChoregraaf Roger Lybeck werkt al jaren samen met regisseur Sofia Jupither. Hij heeft gewerkt in de grotere theaters in Zweden; Dramaten, Royal Opera, Stockholm City Theatre, Göteborg Opera, Riksteatern etc.
Hij begon zijn carrière als danser, maakte deel uit van de dansgroep Bizazz en was medeoprichter van het Modern Jazz-dansensemble. Roger heeft gewerkt met verschillende grote televisieproducties zoals Idol op TV4 (huischoreograaf gedurende de eerste 10 jaar) en het Grammis Gala op SVT, evenals verschillende evenementen en gala's zoals Rockbjörnen. Ook regisseerde hij pubshows en de musicals Rent en Avenue Q. Bij Malmö Opera choreografeerde hij West Side Story, Kiss of the Spider Woman, Zorba, Jesus Christ Superstar, Jekyll & Hyde, Les Misérables, Evita, Miss Saigon, Pippin en Funny Girl.
Roger Lybeck is voor het eerst te gast bij de Reisopera.
CAST
Kharim Amier
Der HaushofmeisterKharim Amier (Woerden, 1995) is acteur. Hij studeerde in 2019 af aan de Arnhemse Toneelschool.
Na stage te hebben gelopen bij Theater Oostpool, speelde hij het jaar erop in de voorstelling Allemaal Mensen | Umuntu in een regie van Marcus Azzini, ook bij Theater Oostpool. In de jaren erna werkte hij met verschillende regisseurs bij Theater Sonnenvanck, Theater Oostpool & Internationaal Theater Amsterdam. In 2022 ging hij met ONGERIJMD in première: de eerste voorstelling van TB PUNCH in een regie van Hanneke Braam.
In 2023 was hij te zien zijn in een voorstelling van De Werf x Theater Oostpool in een regie van Emilie Pos en opnieuw bij Theater Sonnevanck onder regie van Jip Vuik. In 2024 tourde hij met Romeo & Julia bij Het Nationale Theater, geregisseerd door Noël Fischer en vanaf 2025 tourt hij met de opera Ariadne Auf Naxos bij de Nederlandse Reisopera.
Bovendien schreef en bedacht Kharim de jeugdserie Ranger Ravi | Onze Wondere Wereld (2024), waarin hij zelf de hoofdrol speelt.
Martijn Sanders
Ein MusiklehrerDe Nederlandse bas-bariton Martijn Sanders studeerde aan de conservatoria van Utrecht en Wenen. Van 2010 tot 2013 maakte hij als solist deel uit van het ensemble van Opera Zuid. Recente hoogtepunten zijn Colline in La bohème (Nederlandse Reisopera), Boroff in Fedora (NTR Zaterdagmatinee), Fra Melitone in La forza del destino (Theater Aachen) en Claudius in Hamlet (OPERA2DAY). Bij De Nationale Opera zong hij de rol van Monnik in Tea van Tan Dun (2003), Senator in Franz Schrekers Die Gezeichneten (2007) en Cesare Angelotti in Tosca (2022).
Dorottya Láng
Der KomponistDe "uitstekende" (Kurier) jonge Hongaarse mezzosopraan Dorottya Láng heeft internationale bekendheid verworven met haar "verrukkelijke" (Musik Heute) en "onberispelijke" talent. John Allison schrijft in The Telegraph dat "ze al snel liet zien dat ze een zangeres was met een groot muzikaal evenwicht. … met een rijke en gelijkmatige klank die oploopt tot een zuivere top."
Láng is in 1986 in Boedapest geboren en studeerde aan de Universiteit van Boedapest Muziek en Podiumkunsten Wenen (de Muziekuniversiteit van Wenen en de Performing Arts) met Claudia Visca. Haar prijzen en onderscheidingen omvatten Prize Winnaar van de Emmerich Smola-wedstrijd 2012, derde prijs op de Wigmore 2011 Hall/Kohn Foundation Song Competition en prijswinnaar op de Mozart 2013 Academie competitie in Aix-en-Provence.
Dorottya zong in 2022 de rol van Hänsel bij de Reisopera.
Daniel Frank
Der Tenor/BacchusDaniel Frank maakte in 2009 zijn operadebuut als John Sorel in Menottis The Consul bij Folkoperan in Stockholm. Daarvoor werkte hij tien jaar als rockzanger, zangcoach, muziek- en dramaleraar. De Scandinavische operawereld werd zich snel bewust van deze charismatische artiest en zijn krachtige en brede stem, en het debuut werd gevolgd door geselecteerde baritonrollen bij Folkoperan in Stockholm, maar ook op andere locaties zoals de Läckö Castle Opera.
In 2022 zong Daniel Frank Siegmund in Die Walküre bij Kungliga operan in Stockholm, gevolgd door Boris Grigorjewitsch in Katja Kabanova van Leos Janacek bij de Deutsche oper am Rhein. Later dat jaar zong hij nog een Die Walküre in de Dortmund Ring en Siegfried in Götterdämmerung in de uitgestelde Kassel Ring. 2023 omvatte het jubileumgala in de Royal Opera in Zweden, Tristan in Tristan und Isolde in Luxemburg en zijn eerste Siegfried in Siegfried in de Dortmund Ring. Vlak voor de zomervakantie werd Frank ingeschakeld voor een vroeg debuut bij de Wiener Staatsoper als Siegmund in Die Walküre en Siegfried in Götterdämmerung. Later dit jaar zingt hij zijn eerste Parsifal in Parsifal bij de Deutsche Oper am Rhein en sluit het jaar af met nog een productie van Tristan in Tristan und Isolde. Dit keer in het Leipzig Opernhaus.
In 2019 zong Daniel de rol van Paul in Die tote Stadt bij de Reisopera
Cyprien Crabbé
Ein OffizierDe Belgische bas Cyprien Crabbé studeert sinds 2020 aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij is lid van Octuor Laus Æterna en trad al als solist op in verschillende Bach Cantata Series in Nederland, waaronder Bachcantates Utrecht (directeur: Gerrit Maas) en Stichting Bachcantates Tilburg (regisseur: Rienk Bakker), en. Momenteel woont hij in Amsterdam, Nederland
Manuel Günther
Ein TanzmeisterManuel Günther begon zijn artistieke carrière als lid van de International Opera Studio van de Staatsoper Hamburg en het Solo-ensemble van de Staatsoper München.
Daarnaast werd Manuel Günther uitgenodigd om als gastsolist op te treden bij tal van gerenommeerde operagezelschappen, waaronder de Staatsoper Unter den Linden en Komische Oper Berlin, de Staatsoper Dresden, het Théâtre des Champs Elysées Parijs, het Grand Théâtre de Genève, het Theater an der Wien, de Poolse Nationale Opera (Teatr Wielki) Warschau, de Opera van Zürich, de Opera Vlaanderen Antwerpen/Gent en de Salzburger Festspiele, de Bregenz Festspiele, de Glyndebourne Festspiele en het Festival der Alten Musik Innsbruck.
Manuel Günther's repertoire omvat Tamino (Die Zauberflöte), Don Ottavio (Don Giovanni), Belmonte en Pedrillo (Die Entführung aus dem Serail), David (Die Meistersinger von Nürnberg), Il Conte d'Almaviva (Il Barbiere di Siviglia), Alfred (Die Fledermaus), Osman (Händel's Almira), Baron Kronthal (Lortzing's Der Wildschütz), Tanzmeister, Brighella en Scaramuccio (Ariadne auf Naxos), Ein Steuermann (Der fliegende Holländer), en een groot aantal kleinere rollen.
Manuel Günther heeft opgetreden in de Elbphilharmonie Hamburg, de Philharmonie Berlin und Dresden, het Gewandhaus zu Leipzig, de Tonhalle Zürich, het Brucknerhaus Linz en de Musikverein Wien en Graz.
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Fabian Homburg
Ein PerückenmacherDe Edese bas-bariton Fabian Homburg studeert op het moment aan de Dutch National Opera Academy (2022-2024).
Hij is druk aan de weg aan het timmeren en begint steeds meer een vast gezicht te worden in de Nederlandse opera en concert scene.
In het seizoen 2022-2023 was hij te zien in de opera’s l’Isola disabitata van Haydn als Enrico, La scala di seta van Rossini als
Germano en La finta giardiniera van Mozart als Nardo. Ook deed hij mee aan de International Hans Gabor Belvedere Singing Competition in Dortmund. Fabian’s favoriete zangers zijn oa sir Bryn Terfel, Ettore Bastianini en Dmitri Hvorostovsky.
Juliana Zara
ZerbinettaNa het daverende kritische succes van haar roldebuut als Lulu is de “grandioze sopraan” (FAZ) genomineerd voor zowel de prestigieuze Duitse Theaterprijs Der Faust voor haar vertolking van Lulu, als voor Opus Klassik's Zangeres van het Jaar voor haar vertolking van Bubikopf in haar opname van Der Kaiser von Atlantis.
Dit seizoen zingt ze op het operatoneel Najade in Ariadne auf Naxos bij Opernhaus Zürich in een regie van Andreas Homoki, maakt ze haar roldebuut als Zerbinetta Ariadne auf Naxos in een nieuwe productie bij de Nederlandse Reisopera en debuteert ze in de rol van Shoko in een nieuwe productie van Das Jagdgewehr van Thomas Larcher bij de Bayerische Staatsoper (Cuvilliés Theater) in een regie van Ulrike Schwab. Ze keert ook terug naar Staatstheater Darmstadt voor een reprise van L'elisir d'amore als Adina.
Haar recente roldebuten waren Olympia in Les contes d'Hoffmann en Morgana in Alcina voor Staatstheater Darmstadt waar ze deel uitmaakte van het ensemble (2021-2024). Andere recente hoogtepunten in de opera zijn haar roldebuut als Najade in Robert Carsen's productie van Ariadne auf Naxos bij de Bayerische Staatsoper, en haar rol- en huisdebuut bij Nationaltheater Mannheim als Belinda in Dido and Aeneas.
Ze is afgestudeerd aan het Oberlin Conservatory of Music en de Hochschule für Musik “Hanns Eisler” in Berlijn.
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Annemarie Kremer
Primadonna/AriadneDe Nederlandse sopraan Annemarie Kremer begon al jong met piano en dans en studeerde later zang en piano aan het Maastrichts Conservatorium. Ze maakte als 21 jarige haar debuut als ILIA in IDOMENEO van Mozart aan het Stadttheater Aken. Sindsdien zingt ze aan de meest prestigieuze operahuizen in Europa en de wereld. Recent had ze grote persoonlijke successen in WOZZECK (Marie) aan de Opéra de Monte Carlo en aan het Gran Teatre del Liceu in Barcelona. In MACBETH (Lady Macbeth) aan de Felsenreitschule Salzburg, als MANON LESCAUT aan de Deutsche Oper Berlin o.l.v. Sir Simon Rattle, als ISOLDE aan de Staatsopera van Karlsruhe en als VIOLANTA aan Teatro Regio di Torino. Annemarie Kremer staat bekend om haar opwindend fascinerende vertolkingen van enkele van de meest complexe vrouwen personages uit de opera zoals bv SALOME; de rol waarmee ze internationaal doorbrak en zeer succesvol mee is zoals onlangs aan de Staatsopera in Boedapest. In 2018 zong ze haar eerste ISOLDE aan de Opera van Linz waarvoor ze een storm aan lovende kritieken ontving. Onmiddellijk daarna wilde de Staatsopera van Karlsruhe haar graag als ISOLDE en ook de Opéra van Lille volgde.
Volgend seizoen maakt ze haar langverwachte roldebuut als Elektra van R. Strauss. Annemarie is onderscheiden met de Nederlandse Gouden Viool (2019) ter ere van haar indrukwekkende internationale carrière. Annemarie Kremer heeft diverse cd's opgenomen; aria's en missen van Mozart, werken van Mendelssohn en Beethoven Symfonie nr. 9; Das Wunder der Heliane (NAXOS-2018). Haar Agrippina is verkrijgbaar op dvd en cd, evenals haar Violanta in Turijn (NAXOS-2019).
Annemarie Kremer was in 2015 te zien bij de Reisopera als Cio-Cio-San in Madama Butterfly en in 2023 als Heliane in Das Wunder der Heliane.
Georgiy Derbas-Richter
HarlekinDe Oekraïense bariton Georgiy Derbas-Richter studeerde aan het Conservatorium van Kiev en kwam in het voorjaar van 2022 naar Nederland om auditie te doen voor De Nationale Opera Studio. Toen de oorlog in zijn vaderland uitbrak, kon hij dankzij fondsenwerving vervroegd tot de Studio worden toegelaten.
Hij zong bij De Nationale Opera onder meer de rol van Second Witch in Dido and Aeneas in poptempel Paradiso, Morales in Bizets Carmen, Curio in Händels Giulio Cesare, hij participeerde in het Studioproject Kings & Queens, zong de rol van Lovec (de Jager) in Rusalka, Lesbo in Agrippina en The Baritone in The Four Note Opera.
Georgiy: “Mijn afgelopen jaar bij De Nationale Opera Studio was al ontzettend leerzaam. Ik heb veel ervaring op mogen doen op verschillende podia en met verschillende projecten. Ook het dagelijks werken met de coaches en de persoonlijke voorbereiding voor de rollen die je met hen treft, helpen je heel erg vooruit. Het is een grote eer om onderdeel te zijn van de Studio en het komende jaar wil ik eenvoudigweg blijven groeien en mezelf blijven ontwikkelen in nieuwe producties en nieuwe rollen.”
Sander de Jong
ScaramuccioDe Nederlandse tenor Sander de Jong begon met zingen bij het Martini- en Roder jongenskoor waar hij, eerst als jongenssopraan en later als tenor, zijn liefde voor het zingen ontdekte. Aan het Conservatorium van Amsterdam studeerde Sander bij Pierre Mak. Daarna zette hij zijn studie voort aan de Hochschule für Musik te Hamburg bij Jörn Dopfer.
Masterclasses volgde hij onder andere bij Camilla Nylund, Helmut Deutsch, Marius Vlad, Michaela Schuster, Helene Schneiderman en Alexander Oliver. De jonge tenor maakte in de seizoenen 2020/2021 en 2021/2022 deel uit van de Opernstudio van de Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf/Duisburg).
Gastengagementen brachten hem naar de Hamburgische Staatsoper, de Nederlandse Reisopera, Deutsche Oper am Rhein, Oper Wuppertal, Theater Kiel, de Schlossfestspiele Wernigerode en de Wadopera Nederland.
Aan deze operahuizen zong Sander onder meer rollen als Remendado in Bizets Carmen, Oronte in Händels Alcina, Mercure in Offenbachs Orphée aux Enfers, Gastone in Verdi’s Traviata, Normanno in Donizetti’s Lucia di Lammermoor, Erster Geharnischter/Erster Priester in Mozarts Zauberflöte. Harry Frommermann in Comedian Harmonist in Concert, Der Junge in Da Falla’s Meister Pedros Puppenspiel en Erster Richter in Korngolds Das Wunder der Heliane.
In het seizoen van 2024/2025 maakt Sander zijn debuut bij Opera Compact waar hij de rol van Goro in Puccini’s Madame Butterfly zal zingen.
Verder zal hij bij de Deutsche Oper am Rhein terugkeren om de rol van Der Kuli in Zemlinkys Der Kreidekreis te zingen. Bij de Nederlandse Reisopera keert hij terug voor de rol van Scaramuccio in Strauss’ Ariadne auf Naxos. Ook zal hij bij Wadopera Nederland de rol van Steuermann in Wagners Der fliegende Holländer zingen.
Artur Janda
TruffaldinArtur Janda is afgestudeerd aan het conservatorium van Warschau, waar hij zang studeerde bij Dr. A. Radziejewska en piano bij Professor K. Gierżod. Hij is prijswinnaar van de Franciszka Platówna zangwedstrijd in Wrocław en de Reszke wedstrijd in Częstochowa. Hij ontving beurzen van de Poolse premier, de burgemeester van Częstochowa en de provinciale regering van Neder-Oostenrijk.
Artur Janda was eerder bij de Reisopera te gast:
* jan 2025 Ariadne auf Naxos - Truffaldin
* sept 2023 Das Wunder der Heliane – Sechster Richter
* jan 2023 Die Zauberfloete – Sprecher/Dritte Priester
* jan 2022 Giulio Cesare in Egitto - Curio
Xavier Hetherington
BrighellaNa een stuidie Klassieke Talen aan St John’s College, Cambridge, behaalde de Britse tenor Xavier Hetherington zijn masterdiploma aan het Royal College of Music als Hunnen Doorluchtige Hoogheden Dr. Prins Donatus en Prinses Heidi Von Hohenzollern Scholar. Hij studeerde in 2020 cum laude af en verhuisde naar de Mascarade Opera Studio (MOS) in Florence, Italië. Na negen maanden in Florence werd Xavier toegelaten tot het Centre de Perfeccionament van het Palau de les Arts Reina Sofia in Valencia, waar hij zes maanden trainde. Xavier heeft geprofiteerd van de genereuze steun van de King-Farlow Trust, de heer Simon Groves, de heer en mevrouw McGowan Stuart en de heer John Rae en is een Opera Prelude Young Artist. Hij studeert bij James Platt en Janice Chapman.
Rebecca Murphy
NajadeDe Ierse sopraan Rebecca Murphy was van 2020 tot 2022 lid van de Opera Studio van de Oper Köln. Ze was ook een Alvarez Young Artist bij Garsington Opera (2023) en is alumni van de Northern Ireland Opera Studio (2018-19). Rebecca is momenteel de ontvanger van de Arts Council of Northern Ireland Young Musicians Platform Award. Dit seizoen voert ze haar eerste contract uit bij de English National Opera, en gaat ze de rol van Miranda in première in Ian Wilsons hedendaagse opera The Collector. Andere hoogtepunten zijn onder meer een première van Conor Mitchells nieuwe werk The Sun Still Shines met het Ulster Orchestra, naast andere projecten met het orkest. Ze zal ook haar debuutalbum Voyage opnemen, gefinancierd door de Arts Council of Northern Ireland.
Rommie Rochell
DryadeRommie Rochell is een mezzosopraan uit Israel. Ze debuteert in Jonge Grote Zangers voorafgaand aan dit voorprogramma op 3 december 2023 tijdens een huisconcert voor Vrienden van Grote Zangers.
NRC schreef: “De Israëlische mezzo Rommie Rochell had het meest volwassen stemgeluid van de avond, en combineerde dat bovendien met een huiveringwekkend charisma.”
Rommie studeert aan die Nederlandse Opera Academie. In juni zong ze in La finta giardinieri van Mozart en daarover schreef het Operamagazine: “Een andere grote stem is Rommie Rochell, mezzosopraan, die de castraatrol van Cavalier Ramiro voor haar rekening neemt. Ze weet zowel de lage als de hoge noten prima te plaatsen en kan mogelijk makkelijk zwaardere partijen hebben.”
Hannah Gries
EchoHannah Gries werd geboren in 1996 in Limburg (DL). Ze begon haar zangopleiding op jonge leeftijd, eerst bij mezzosopraan Alison Browner en later bij sopraan Sabine Götz in Mannheim. Naast talrijke kooractiviteiten is zij uitgegroeid tot een veelgevraagd concertzangeres. Haar repertoire omvat diverse missen en cantates van Schubert, Mozart, Bach, Haydn of Telemann, waaronder bijvoorbeeld de solocantate Jauchzet Gott in allen Landen van J.S. Bach. Daarnaast behoren werken als Händels Messiah (ook in de versie van Mozart) en Haydns Creation inmiddels tot haar repertoire. In juni 2017 maakte ze haar debuut als First Boy in de nieuwe productie van de Zauberflöte aan de Universiteit van Stuttgart onder leiding van UMD Veronika Stoertzenbach. In 2018 was ze samen met pianist Andreas Frese te horen in Mirjams Siegesgesang van Franz Schubert in de Weilburger Schlosskonzerte. Ook in het buitenland is de jonge sopraan actief, zowel in koren als als solist, bijvoorbeeld in Oostenrijk, Engeland, Israël en Korea. In 2014 won Hannah Gries de beurs van de Kreissparkasse Limburg voor jonge getalenteerde muzikanten. Sinds oktober 2015 studeert ze voor een BA in zang aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart bij Ulrike Sonnta
Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel
OrkestPhion wil voor zoveel mogelijk mensen van betekenis zijn met live symfonische muziek. Daarom biedt het orkest een breed spectrum aan muzikale belevenissen. Ze laten vertrouwde en nieuwe geluiden horen. Er valt veel te ontdekken, binnen én buiten de concertzalen..
MET DANK AAN
Assistent-dirigent Alistair Digges
Assistent-regisseur Anne Slothouwer
Assistent astistiek team Elsa Egerstedt
Voorstellingsleider Janneke Lindner
Repetitor Lochlan Brown
Taalcoach Sára Gutvill
Intimiteitscoördinator Zarah Bracht
Covers: Elisa Maayeshi, Christopher Sokolowski
Boventiteling: Jurjen Stekelenburg
Kostuums
Jolijn van Breda, Ans Collet, Karen Kolkert, Els Polman, Joëlle Ongenae, Anneke van Rooijen, Lennard Klein Beerink
Kap/Grime
Marissa Coster, Birgit van Dijk, Zoë van Dijk, Sybylle Ridder
Decor & techniek
Lotte Diepenmaat, René Gelderblom, Tom Heidbuurt, Willem Janssen, Marc Klaver, Ksenija Kosel, Herber Molemaker, Albert Jan ten Napel, Harrie Nijland, Joran Otten, Rob van Putten, Arjan Reef, David Scheidler, Harry Vos, Ruben Wessels.
Speciale dank aan alle technici en medewerkers van het Wilminktheater & Muziekcentrum Enschede en alle technici en medewerkers van alle speelsteden tijdens de tournee.
Opera in uitvoering

De Making Of Ariadne
Op zaterdagmiddag 18 januari 2025 ontvingen we bijna 40 bezoekers bij de Making Of Ariadne. Ze keken mee bij een repetitie met solisten uit de productie en orkest Phion in de orkestbak. Daarnaast werd een bezoek gebracht aan de Artiestenfoyer en vertelden twee van onze productieleiders over het proces van repeteren en touren. Tijdens de pauze namen de bezoekers een kijkje backstage op het podium.
Wil je ook een 'Making Of' meemaken? Mail naar marketing@reisopera.nl
Repetitiefoto's:
De productie is gloednieuw en wordt geregisseerd door de Zweedse Sofia Jupither (1974), die hiermee haar Nederlandse debuut maakt. Lukt het Jupither om de proloog, waarin maar liefst zestien personages elkaar voor de voeten lopen, vlees op de botten te geven? Het antwoord is ja, en met veel humor.
De Pruikenmaker met Elvis-kapsel (bariton Fabian Homburg) ligt geestig in de clinch met Ariadne (sopraan Annemarie Kremer) en Theseus (tenor Daniel Frank). De spreekrol van Der Haushofmeister, waarvoor vaak een acteur op leeftijd wordt opgetrommeld, wordt ingevuld door de jonge Nederlandse acteur Kharim Amier, die de verfijnde kamerheer met komische neerbuigendheid gestalte geeft. De twee rivaliserende operaclubs zitten als kliekjes naar elkaar te koekeloeren en delen speldenprikjes uit. Sopraan Dorottya Láng (eenvoudig zwart pak) belichaamt overtuigend Der Komponist, die de noten van zijn Ariadne liever in het vuur gooit dan er met rode pen in te moeten strepen. Toch verdwijnt zijn zwaarmoedigheid als sneeuw voor de zon bij het geflirt van Zerbinetta (sopraan Juliana Zara), gehuld in zuurstokroze burleske-kostuum met gevederde achterpartij.
“Wat een verrijking dat de Reisopera met dat soort vocale hoogtepunten door de provincies trekt”
NRC (Loni Verweij)
Dan is het ook aan Annemarie Kremer om het publiek met doorvoelde solo’s over de drempel te helpen naar Ariadnes mythologische wereld. Dat lukt uitstekend, ook als de komedianten haar steeds onderbreken om de voorstelling naar hun hand te zetten. Zerbinetta’s langverwachte uitbundige aria Großmächtige Prinzessin vindt in de Amerikaanse Juliana Zara een betoverend vertolkster: met haar kostuum flonkerend in de spotlights fladdert ze als een zwaluw van de ene naar de andere coloratuur. Wat een verrijking dat de Reisopera met dat soort vocale hoogtepunten door de provincies trekt.

Wat bij de première in Enschede opviel, was hoe slim regie en decor samenkwamen. Aan weerszijden stonden tafels waar de operazangers en komedianten zich voorbereidden op de uitvoering. Het was een fraaie vooruitblik op de strijd die ging komen.
Wat een virtuositeit en helderheid legde Juliana Zara aan de dag in Grossmächtige Prinzessin. Als Ariadnes tegenhanger Zerbinetta probeert ze Ariadne voor haar wereldse kijk op leven en liefde te winnen. Als toeschouwer kon je niet anders dan erin meegaan.
Daar kwamen orkest Phion en dirigent Jac van Steen bij, die vanuit de orkestbak lieten horen hoe sterk de partituur van Strauss is opgebouwd. Het klonk allemaal uitermate verfijnd en scherpzinnig. Exact wat deze opera nodig heeft, want met zijn orkestratie laat Strauss je realiseren dat in muziek werelden samen kunnen komen.
“Decor en regie komen slim samen”
Trouw (Hugo Jager)
Het sloot aan bij de boodschap van de Zweedse regisseur Sofia Jupither, die vindt dat uit strijd begrip kan ontstaan. Of het nu een komiek of operazanger is, bij beiden staat de kunst voorop. Zo bezien is Ariadne auf Naxos precies zoals zij in het programmaboekje zegt: een ode aan alle podiumkunstenaars.

De vrolijkerds omhelzen de serieuzen: alles komt goed aan het eind van Ariadne auf Naxos, de opera waarmee componist Richard Strauss in 1916 het genre op de hak nam. Hoewel, op de hak, Strauss en zijn tekstschrijver Hugo von Hofmannsthal sleutelden juist iets in elkaar dat alles moest overtreffen. Ze vermengden het serieuze en het komische, scheerden langs levenslust en doodsverlangen, speelden met roes en tralala. Het jongleren met genres en sentimenten kent een gevaar. Het wordt algauw ingewikkeld. Niet bij de Nederlandse Reisopera, het gezelschap dat met een nieuwe productie van Ariadne auf Naxos vijf weken door het land trekt.
“Mooi is de driestemmige, als honing druipende zang van Ariadnes metgezellinnen”
Volkskrant (Guido van Oorschot)
De zang in Ariadne auf Naxos door de Nederlandse Reisopera is mooi en het orkest speelt vol kleur.
[...]
Mooi is de driestemmige, als honing druipende zang van Ariadnes metgezellinnen. Vol kleur het spel in de orkestbak, naar wens roodgloeiend of schril.

Op zaterdag 25 januari beleefde in het Wilminktheater in Enschede de nieuwe productie van Ariadne auf Naxos van Richard Strauss een zeer succesvolle première. De regie van Sofia Jupither, de muzikale leiding van Jac van Steen en een topcast van de grootste tot de kleinste rollen zorgen voor een mooie avond.
In de regie van Jupither geen enorme dubbele bodems of grote abstracties, maar een heldere vertelling, die echter genoeg magische momenten kent.
Wat regisseur Jupither lukt is de personages in het voorspel met een flinke dosis karikaturale trekjes toch geloofwaardig te maken. Subtiel diva gedrag van de Primadonna (Annemarie Kremer), lichte hysterie van de Komponist en de typische opera maniertjes van De Tenor (Daniel Frank), worden omlijst door de levendig dansende en zingende buffo-artiesten, die tevens de toon zetten voor grappige seksuele toespelingen op de aard van de meer dan cocotte Zerbinetta (Juliana Zara)
“Het slotduet van Annemarie Kremer (Ariadne) en Daniel Frank (Bacchus) is werkelijk een droom”
Place de l'Opera (Bo van der Meulen)
Haar (Ariadne's) Bacchus is de Noorse heldentenor Daniel Frank. Zijn opkomst in het opera deel met zijn overdonderende “Circe, Circe, kannst du mich hören” klinkt werkelijk als een klok. Frank heeft een heldere, krachtige tenor die echter in het verloop van de ‘opera’ prachtig piano en mooi legato laat horen. In het voorspel als De Tenor is hij nauwelijks betrokken bij wat er om hem heen gebeurt en als Bacchus speelt hij een haast onnozele naïeve god, die niet zo goed weet waar hij terecht is gekomen. Hij geeft zich echter overtuigend en volledig over aan de naar liefde verlangende Ariadne. Zijn zang is gepassioneerd, krachtig en mooi. Samen met (Annemarie) Kremer is het slotduet werkelijk een droom.

Bij de Nederlandse Reisopera verzorgt de Zweedse regisseur Sofia Jupither een lichtvoetige en beslist interessante uitvoering. Jupither heeft een voorkeur voor de Scandinavische toneelliteratuur van Ibsen en Strindberg, en dat merk je. Er zit een sterk toneelelement in haar opera, dat zie je pas aan details.
[...]
Regisseur Jupither is niet wars van tegenstellingen op de spits drijven, en zo moet het ook. Dirigent Jac van Steen van Phion, orkest van Gelderland en Overijssel, begeleidt de zangers met weelderige lange lijnen. Vooral de uitbundige tingeltangel van de piano, alsof we in een derderangs operahuis zijn, is meesterlijk.
[...]
Dat speelt zich op het achtertoneel af, als versiering, maar niet minder essentieel. Dit is duidelijk de toneelachtergrond van Jupither: ze laat de onderliggende plots misschien niet nadrukkelijk, maar wel zichtbaar zijn. Dat we als toeschouwers het vuurwerk niet te zien krijgen, hindert niet; er is voldoende vocaal en operavuurwerk te genieten.
