Orphée | l'Amour | Eurydice
1 + 1 = 3 perspectieven op de liefde
-
- Immersief muziektheater
- Kies voor de VR-opera of de live opera
-
- Componist
- Christoph Willibald Gluck / Zbigniew Wolny
-
- Tijdsduur
- 45 minuten + 20 minuten
-
- Taal
- Gezongen in het Frans, gesproken in het Engels.
-
- Speeldata
- 18 februari – 20 maart 2022 in vijf speelsteden
-
- Coproductie
- met De Nationale Opera, Opera Zuid, M31 Foundation en WeMakeVR
Volkskrant ★★★★ "Wat de productie echt een absolute aanrader maakt, is dat je kunt kiezen: ga je naar Orphée of naar Eurydice? "
NRC ★★★: “Met VR-brillen, hoofdtelefoons en aria’s krijgen Orphée en Eurydice een stem”
Theaterkrant: "Poëtisch, vindingrijk en filosofisch. De uitvoering is om door een ringetje te halen.”
Het oeroude liefdesverhaal van Orpheus en Euridice opnieuw verteld. Nu eens niet alleen vanuit het perspectief van Orpheus, we laten ook Euridice aan het woord. Waarom en hoe zijn de geliefden elkaar kwijtgeraakt? Het verhaal speelt zich af in een levensgrote installatie, waar je als bezoeker in plaats neemt. Van tevoren moet je kiezen: volg je zijn of haar perspectief op het verhaal? De voorstelling is een mix van zang, dans, spel, muziek en virtual reality
Liefde in tijden van virtual reality
In deze versie van de mythe worden Orpheus en Euridice niet gescheiden door de dood, maar door een lot dat vele hedendaagse relaties treft: de geliefden zijn elkaar kwijtgeraakt. Ze communiceren niet meer direct met elkaar, alleen via sms met L’Amour, de personificatie van de liefde, die ook niet meer weet hoe diens rol als bemiddelaar nog naar behoren te vervullen.
Kies je voor Orphée of Eurydice?
In deze voorstelling moet je van tevoren kiezen welk perspectief je wilt volgen: dat van Orphée of van Eurydice? De twee theaterervaringen verschillen van elkaar. In de Orphée-ervaring krijg je in de tweede akte een VR-bril op en treed je letterlijk in de voetsporen van Orpheus. In de Eurydice-ervaring ga je binnen in het huis van zanger/muzikant Orpheus en danseres Euridice en maak je hun confrontatie in levende lijve mee.
L'Amour: gids, verteller, koppelaar
L' Amour - de Liefde - is de gids/verteller die je door de verschillende ruimtes van de installatie loodst. De rol van L' Amour wordt gespeeld door actrices Brechtje Kat en Tirza de Boer. Van oudsher was de taak van De Lefde duidelijk: twee mensen aan elkaar koppelen, klaar. Maar in een wereld van dating-apps en nieuwe relatievormen is dat niet zo makkelijk meer.
In een aparte VR-ervaring kun je L'Amour helpen bij zijn taak: je krijgt de taak om de juist Orphée en Eurydice aan elkaar te koppelen.
Vijf speelsteden
De productie is vijf weekenden lang te zien in vijf verschillende speelsteden: Enschede (18,19,20 feb), Ede (25,26,27 feb), Amsterdam (5,6,7 mrt), Maastricht (11,12,13 mrt) en Eindhoven (18,19,20 mrt). De voorstelling wordt meerdere keren per middag en avond gespeeld en duurt 45 + 15 = 60 minuten.
Als je een kaartje koopt moet je kiezen uit een Ophée-ticket of een Eurydice-ticket.
Je koopt een Orphée-ticket:
In de Orphée-ervaring volg je het verhaal vanuit het perspectief van Orphée. Soms treed je zelfs letterlijk in zijn voetsporen… Je gaat de installatie binnen via de Orphée-entree en krijgt een plaats toegewezen. Daar introduceert zanger/gitarist Orphée zich. In de tweede akte ga je balkon op en krijg je een VR-bril aangemeten. Lopend en via handbewegingen volg je in de virtuele wereld het perspectief van Orphée. Na de VR-ervaring loop je door naar de derde akte waar Orphée in zijn gevoel over hun gebroken relatie tot een conclusie komt.
Orphée-ervaring (Live theater en VR) + Amour (VR)
Tijdsduur: 75 minuten (60 minuten Orphée + 15 minuten Amour). Als je een half uur voor aanvang binnen bent, dan kun je eerst de L'Amour-ervaring doen.
De Orphée-ervaring is niet rolstoeltoegankelijk en niet aan te raden voor mensen die slecht ter been zijn.
Je koopt een Eurydice-ticket:
In de Eurydice-ervaring volg je het verhaal vanuit het perspectief van Eurydice. Je gaat de installatie binnen via de Eurydice-entree, en bij je zitplaats krijg je een koptelefoon op. Danseres Eurydice introduceert zichzelf. In de tweede akte ga je het Huis binnen. Omringd door het Zielenkoor zie en hoor je daar live hoe Orpheus, Eurydice en Amour hun verhaal vertellen, ieder op hun eigen manier. Vervolgens loop je door naar de derde akte waar Eurydice in haar gevoel over hun relatie tot een conclusie komt.
Eurydice-ervaring (Live theater, gedeeltelijk met koptelefoon) + Amour (VR) Tijdsduur: 75 minuten (60 minuten Eurydice + 15 minuten Amour). Als je een half uur voor aanvang binnen bent, dan kun je eerste de L'Amour-ervaring doen.
In Ede, Maastricht en Amsterdam is de Eurydice-ervaring niet rolstoel-toegankelijk.
De Amour-ervaring is inbegrepen bij je Orphée- of Eurydice ticket
L’Amour (De Liefde) heeft jouw hulp nodig! Vroeger was de taak van L’Amour duidelijk: mensen aan elkaar koppelen. Maar in een tijd van algoritme gestuurde dating-apps en nieuwe relatievormen is dat allemaal niet meer zo eenvoudig. In deze VR-ervaring ga je naar het Elysium. Hier help je de talloze dwalende, zoekende Orphée’s en Eurydice’s verschillende relatievormen te verkennen, en onze definitie van ‘verbinding’ vanuit een ander perspectief te bekijken.
Amour-ervaring (virtual reality) Tijdsduur 15 minuten
Ticket: De Amour-ervaring is inbegrepen bij het Orphée-ticket en het Eurydice-ticket en kan naar eigen voorkeur direct voorafgaand of direct na de Eurydice-ervaring worden bezocht. Indien je Amour voorafgaand aan de Orphée of Eurydice-ervaring wilt bezoeken, zorg er dan voor dat je 35 minuten voor de aanvangstijd van Orphée of Eurydice-aanvangstijd aanwezig bent.
De muziek van Gluck vertaald
De muziek van Gluck wordt door de Nederlands-Poolse componist Zbigniew Wolny vertaald naar een intiem en rijkgeschakeerd arrangement voor tenor, gitaar en elektronica. Bekende aria's als 'J'ai perdu mon Eurydice' zitten in de voorstelling.
Coproductie van de Nederlandse Reisopera, Opera Zuid, De Nationale Opera & Ballet, M31
Foundation en WeMakeVR.
Met dank aan:
- Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie
- Stichting Bird Productions
- International Film Festival Rotterdam
Dit project is (mede) mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21 en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Team & Cast
Zbigniew Wolny
Compositie/arrangementenRobin Coops
RegieAvinash Changa
VR-regieWillem Bruls
DramaturgieMaze de Boer
DecorontwerpMartijn Kramp
KostuumontwerpWijnand van der Horst
LichtontwerpDunja Jocic
Choreografie EurydiceJannes Noorman
Soundscape engineeringLucas van Lierop (tenor en gitaar)
OrphéeKalin Morrow (dans)/Tijana Prendovic (dans)
EurydiceJulia Akkermans
L'AmourAan deze productie werken mee:
Productieleiding Rudy van Wijk, Noor Sloterdijk, Marlous van den Berg
Voorstellingsleiding Catherine Schumann, Lucia van der Pasch
Hosts WeMakeVR
Repetitor Merijn van Driesten
Dansonderzoek Latisha Sparks
Dans Amour-ervaring Christine Ceconello, Alex Negron
Stem brieven Eurydice Mehrnoush Rahmani
Stem Amour-ervaring Claron McFadden
Taalcoach Frans Trille Bedarrides
Taalcoach Engels David Parry, Russell Hibberd
Hosts VR-ervaring:
Emanuela D’Antonio, Matteo Attene, Emma Baur ,Tessa van Belois ,Zoë Berghmans, Aron Boerkamp, Avinash Changa, Ruben Coers, Tibor Dieters, Nina Doorn, Martyna Dremo, Sarah Hemelings, Erika Herrmann, Marc Heemskerk, Rian Holtrigter, Emmelie Huisman, Anestasia Maimescu, Louis van Maurik, Giulia Principe, Mahmoud Soliman, Casper Sterrenburg, Alex Ward, Rico Zethof, Lisa Zuidema.
Koorzang Amour-ervaring door Consensus Vocalis – muzikale leiding: Béni Csillag
Kitty Bazalgette, Koert Braches, Pim van Drunen, Fernando Linares Correa, Lodewijk Meeuwsen, Chantal Nysingh, Susanne Weber, Franske van der Wiel
Alle medewerkers van Nationale Opera & Ballet, de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid, M31 Foundation en WeMakeVR.
Techniek
MJ Gaasbeek, René Gelderblom, Tom Heidbuurt, Arjan Reef, Harry Vos, Ruben Wessels, Martijn Zeinstra en de technici van het Wilminktheater & Muziekcentrum.
Kostuum
Ineke Geurts, Reenee van der Meulen
Kap/grime
Loes Oosterkamp, Madelon Prinsen
“Poëtisch, vindingrijk en filosofisch. De uitvoering is om door een ringetje te halen.”
Theaterkrant (Thea Derks)
De voorstelling begint met een keuze: vanuit welk perspectief wil je de aloude mythe over Orpheus en Eurydice beleven? Vanuit Orpheus, die zijn liefje uit de onderwereld mag ophalen mits hij niet omkijkt, of vanuit Eurydice, die hem zonder vragen te stellen moet volgen? Dit confronteert ons direct met de persoonlijke vraag: vanuit welke drijfveren handelen wij?
Amour (de geweldig acterende Julia Akkermans) voert ons door de opera, nu eens als de stem van Eurydice, dan weer als verteller of als zichzelf. Op een koptelefoon verklaart ze dat ze enkel bestaat als ‘your bodily reaction to me. I metamorphose endlessly.’ Ofwel: in de digitale wereld ontmoeten we elkaar via dating-apps en is Amour haar rol als koppelaar kwijtgeraakt.
[…]
Eurydice is niet het gedweeë liefje zoals we dat kennen uit de Griekse mythe. Blijkens haar brief heeft ze Orpheus zelf verlaten en vindt ze het maar lastig dat hij haar wil terughalen. Danseres Kalin Morrow drapeert zich soepel als een slang over tafel en stoel, maakt hoekige breakdancebewegingen en smijt woedend met haar pumps, terwijl Amour haar gedachten uitspreekt. ‘I am not me because of you. I am not for you to use. I am not a song you can create.’ Daar kan Orpheus het mee doen.
[…]
In het perspectief van Orpheus klinken dezelfde teksten en muziek, maar nu zien we hem live zingen en spelen, terwijl we via VR-brillen in een virtueel huis vol eindeloze gangen belanden. Eurydice glipt telkens een hoekje om, als de ongrijpbare geliefde die zich doelbewust onttrekt aan Orpheus’ bezitterigheid. Dit wordt fraai benadrukt door een levendige chatsessie tussen Amour en Orpheus. In plaats van te antwoorden op haar herhaalde vraag of hij Eurydice’s brief wel gelezen heeft, blijft Orpheus zwelgen in zijn verdriet.
Lees de hele recensie in deze link →
“Wat de productie echt een absolute aanrader maakt, is dat je kunt kiezen: ga je naar Orphée of naar Eurydice?”
★★★★ Volkskrant (Maartje Stokkers):
Wat de productie echt een absolute aanrader maakt, is dat je kunt kiezen: ga je naar Orphée of naar Eurydice? Doe je beide, dan zie je hetzelfde stuk vanuit twee verschillende perspectieven. Het speelt zich allemaal af in, voor en langs een houten stellage waarin de vervreemde geliefden langs elkaar bewegen. Als publiek beweeg je mee. Kijk je naar Orphée, dan zie je hem met zijn smartphone smachtend zitten appen naar tussenpersoon l’Amour (Amor), een rol van de beminnelijke actrice Julia Akkermans.
[…]
De Poolse componist Zbigniew Wolny (46) componeerde de muziek (veel enge soundscapes), gebruikmakend van gedeelten uit de Franstalige versie van Glucks opera. De grootste hit, J’ai perdu mon Eurydice, laat Wolny even klinken en dan organisch overgaan in zijn eigen klanken. Geen lier te horen; de in leer gestoken en puik zingende tenor Lucas van Lierop als Orphée begeleidt zichzelf op elektrisch gitaar.
[…]
Voor Orphée ontwikkelde VR-regisseur Avinash Changa een game-achtig gedeelte. Met een speciale VR-bril op kun je als Orphée achter Eurydice aan. Sta je ín de stelling, met transparante doeken als muren, kijkend naar de met de dood dansende Eurydice, dan zie je silhouetten van de VR-game spelende mensen, hun handen geheven in het luchtledige als hulpbehoevende geliefden.
Lees de hele recensie in deze link →
““Met VR-brillen, hoofdtelefoons en aria’s krijgen Orphée en Eurydice een stem””
★★★ NRC (Joep Stapel)
Regisseur Robin Coops verzon een concept van twee elkaar kruisende theaterervaringen, waarvoor componist Zbigniew Wolny een aantal stukken uit Cristoph Glucks Orphée et Eurydice (1774) bewerkte en een daverende elektronische soundscape maakte. Het resultaat is een ingenieuze, Engels gesproken opera-installatie in drie stadia, die je op twee manieren kunt beleven, al dan niet met VR-bril: vanuit het perspectief van Orfeus (met) óf dat van Eurydice (zonder). Het leukst is om twee keer achter elkaar te gaan, wat met een duur van drie kwartier goed te doen is.
[…]
Tenor Lucas van Lierop, de uitstekende en tevens enige zanger, brengt gehuld in leder enkele Orfeus-aria’s, zoals het beroemde ‘J’ai perdu mon Eurydice’, en begeleidt zichzelf op elektrische gitaar. Via spreekstalmeester annex koppelaar Amour, een fijne rol van actrice Julia Akkermans, probeert hij contact te krijgen met Eurydice, maar op den duur reageert ook Amour niet meer op zijn appjes.
[…]
Eurydice wordt mooi vertolkt door danseres Kalin Morrow (of Tijana Prendovic, ze wisselen elkaar af), die zich om haar tafel vouwt terwijl ze Orfeus een brief schrijft. Het is veelzeggend dat haar stem alleen via een hoofdtelefoon te horen is: Orfeus is letterlijk doof voor Eurydice, evenals de bezoeker die het verhaal door zijn ogen ziet. De twee versies bevinden zich in dezelfde ruimte, omringd door dezelfde muziek, en toch komen ze elkaar niet tegen.