Giulio Cesare in Egitto


Liefde is sterker dan macht

  • Genre
    Barokopera (1724)
  • Componist
    Georg Friedrich Händel
  • Tijdsduur
    3 uur en 45 minuten, inclusief pauze
  • Taal
    Gezongen in het Italiaans met Nederlandse en Engelse boventitels
  • Tournee
    27 januari - 20 februari 2022
  • Coproductie
    met Internationale Festspiele Göttingen
Barokopera

NRC ★★★★ (Thomas Batelaan): “IJzersterke cast in kluchtige Händel”

Volkskrant ★★★ (Guido van Oorschot): “Onder dirigent Petrou blaakt de orkestbak van energie.

TROUW (Peter van der Lint): “De première, donderdag in Enschede, eindigde om klokslag tien voor tien in triomf.”

Place de l'Opera (Franz Straatman): “Bijna vier uur heerlijk, hemels, Händel.”

Het liefdesverhaal van Julius Caesar en Cleopatra verpakt in een oogverblindend spektakel. George Petrou durft het aan om met zijn interpretatie van Händels meest geliefde opera een vette knipoog naar een aantal Hollywood-kaskrakers te maken. Hij brengt de ‘Roaring Twenties’ naar het oude Egypte en koppelt het menselijke aan het bovennatuurlijke.

 

In de cast verwelkomen we topsolisten als Yuriy Mynenko, Sophie Junker en Nicholas Tamagna. NIet te versmaden voor avontuurlijke theaterliefhebbers die houden van vocaal vuurwerk!  

Caesar met fedora-hoed

Regisseur/dirigent George Petrou en ontwerper Paris Mexis lieten zich inspireren door bekende avonturenfilms als de Indiana Jones-serie en The Mummy. Het verhaal speelt zich af in de jaren ’20 van de vorige eeuw. In deze ‘Roaring Twenties’ gingen veel avonturiers op zoek naar verborgen schatten in piramides en graftombes in Egypte. Zo zorgde o.a. de ontdekking van de graftombe van Toetanchamon in 1922 voor een golf van ‘Egypte-mania’ in heel Europa.

Julius Caesar is in deze operaproductie zo’n avonturier à la Indiana Jones -compleet met fedora-hoed– die met zijn gevolg op een ongeschonden graftombe vol kostbaarheden stuit.

Mens versus mummie

In de graftombe liggen een aantal sarcofagen en staat een enorm Anubis beeld. Uit het Anubisbeeld stapt een angstaanjagende mummie en uit een sarcofaag komt de oogverblindende geestverschijning van Koningin Cleopatra tevoorschijn.

Regisseur George Petrou ensceneert een confrontatie tussen de Romeinse avonturiers uit 1920 en een bonte stoet van bovennatuurlijke geesten en mummies uit het oude Egypte. Wat volgt is een voorstelling vol verrassingen en plotwendingen: spannend, humoristisch en ontroerend.

“Het is simpelweg een van de mooiste opera’s die ooit geschreven is”

George Petrou, dirigent/regisseur

Verhaal over liefde en machtswellust

Centraal staat het liefdesverhaal tussen Julius Caesar en Cleopatra. Maar de machtsstrijd tussen broer en zus Tolomeo en Cleopatra om de Egyptische troon loopt als een rode draad door de opera.

Caesar valt als een blok voor de bovenmenselijk verleidelijke tovenarij van Cleopatra. En zij wordt door haar liefde voor Caesar steeds ‘menselijker’: verliest ze daardoor haar bovennatuurlijke kracht?

Uiteindelijk lukt het Caesar om aan de kwaadaardige Tolomeo te ontsnappen en maakt hij met zijn geliefde Cleopatra een spectaculaire vlucht naar de vrijheid. Maar is Tolomeo werkelijk verslagen?

George Petrou

DIrigent/regisseur George Petrou: “It’s an adventure”

“Het is mijn favoriete opera, het heeft een speciale plaats in mijn hart. Voor mij is het een van de grootste meesterwerken uit het operarepertoire.  In 2010 heb ik een cd-opname gemaakt van dit werk, maar dit is de eerste keer dat ik een enscenering maak.

De interactie tussen het bovennatuurlijke element en de echte mensen zorgt voor veel spektakel. Er zitten veel plotwendingen en verrassingen in deze enscenering, het gaat achter elkaar door. It’s an adventure!”

Wil je meer weten over de decors en kostuums van deze opera? Kijk bij 'Achter de schermen'  

Een ‘dramma per musica (opera seria)’ in drie akten, gecomponeerd voor de  Royal Academy of Music in 1724. Libretto:  Nicola Francesco Haym

 

De tournee liep van 25 januari - 20 februari 2022

Team & Cast

Muzikale leiding en regie
George Petrou
Decor- en kostuumontwerp
Paris Mexis
Lichtontwerp
Stella Kaltsou
Video projectie
Tiny Giants
Giulio Cesare
Yuriy Mynenko
Curio
Arthur Janda
Cornelia
Francesca Ascioti
Sesto
Katie Coventry
Cleopatra
Sophie Junker
Tolomeo
Nicholas Tamagna
Achilla
Riccardo Novaro
Nireno
Rafal Tomkiewicz
Figuratie
Niek Dekker, John Fernon, Johan Jansen, Jan Huiskes, Rob de Kleijn, Martin Ottow, Elles Venhuizen, Debbie Waninge, Han Wegman, Martijn Zeinstra
Klavecimbel
Panos Iliopoulos
Violoncello
Iason Ioannou
Theorbe
Theodoros Kitsos
Contrabas
Erik Olsman
Orkest
Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel
Solo violist
Arthur Ornée
Aan deze productie werken mee:

Assistent regisseur         Stan Geurts
Assistent dirigent/repetitor        Panos Iliopoulos
Voorstellingsleider         Roland Lammers van Toorenburg, Sanne van Loenen
Taalcoach            Caterina Galiotto
Boventiteling    Jurjen Stekelenburg

Jonge Cleopatra               Ella Liver
Oude Cleopatra                 Margriet WeersinkBrocken

Kostuumatelier
Jolijn van Breda, Ans Collet, Volker Deutschmann, Ineke Geurts, Marcella Hamelijnck, Karen Kolkert, Reenee van der Meulen, Mercede Moi, Lisa Oosterholt, Els Polman, Anneke van Rooijen, Thorsten Schön, Helma Terhorst-Jansen Venneboer.

Kap/Grime atelier
Marissa Coster, Birgit van Dijk, Nova Kramer, Loes Oosterkamp, Madelon Prinsen, Sybille Ridder , Nana Telussa, Marlis Wortmann.

Decor & techniek
Bas Berensen, Marcel Fekkes, Sebastian Gräve, Tom Heidbuurt, Willem Janssen, Marc Klaver, Albert Jan ten Napel, Lynn Onland, Klaas de Poel, Rob van Putten, Arjan Reef, David Scheidler, Rolf Vergeer, Harry Vos, Mascha van Vugt, Han Wegman, Ruben Wessels, Martijn Zeinstra, Johannes ZomerVijver.

Decors & kostuums

  • Genre
    Barokopera (1724)
  • Componist
    Georg Friedrich Händel
  • Tijdsduur
    3 uur en 45 minuten, inclusief pauze
  • Taal
    Gezongen in het Italiaans met Nederlandse en Engelse boventitels
  • Tournee
    27 januari - 20 februari 2022
  • Coproductie
    met Internationale Festspiele Göttingen
In een piramide

Het verhaal speelt zich grotendeels af in een piramide: we zien Anubisbeelden, sarcofagen en bewegende stenen wanden. Het decor is realistisch maar niet waarheidsgetrouw.

Decor- en kostuumontwerper Paris Mexis heeft zich laten inspireren door Hollywoodfilms als Indiana Jones en The Mummy. Hij wil het oude Egypte laten zien door de ogen van de avonturiers die de ongeschonden graftombes ontdekten in de jaren ‘20 van de vorige eeuw – en dat dan weer met een Hollywoodsausje erover heen.

Dat betekent dus spectaculaire decors, veel scènewisselingen en adembenemende projecties.

“Je hebt het gevoel dat je de kostuums eerder hebt gezien, maar het zijn allemaal nieuwe ontwerpen.”

Paris Mexis, decor- en kostuumontwerper

Maskers, mummies en een fedora-hoed

In deze productie komen twee werelden bij elkaar: de jaren ’20 uit de vorige eeuw en het oude Egypte van rond het jaar nul. Je ziet de fedora-hoed van Indiana Jones, Anubis-maskers en ingezwachtelde mummies.

Paris Mexis heeft de kostuums en masker van de geesten en mummies gebaseerd op beschrijvingen en tekeningen uit het oude Egypte. En op de latere interpretatie hiervan die je tegenkomt in de tijden van de Egypte-mania in het Interbellum.

De kostuums van Julius Caesar en zijn entourage zijn stoer en avontuurlijk met hier en daar kledingstukken die uit het Franse Vreemdelingenlegioen zouden kunnen komen. Er zitten ook militaristische elementen in de kostuums, je kunt zien dat er verschillen in rang zijn.

Mexis: “Je hebt het gevoel dat je de kostuums eerder hebt gezien, maar het zijn allemaal nieuwe ontwerpen. De vijf kostuums van Cleopatra zijn zoals je zou verwachten dat Cleopatra eruit heeft gezien in die tijd. Alles is gemaakt in een strak pallet van kleuren, het publiek begrijpt meteen wie bij welke groep hoort.”

““Hatseflats, dat heeft de Nederlandse Reisopera toch maar mooi geflikt. Veni, vidi, vici””

Trouw (Peter van der Lint)

“Veni, vidi, vici! Die befaamde uitspraak van Julius Caesar kun je zonder overdrijving op het onversaagde gezelschap van de Nederlandse Reisopera plakken. Hun nieuwe enscenering van Georg Friedrich Händels Giulio Cesare in Egitto werd met succes voor de poorten van de lockdown-hel weggesleept.”

[…]

“En het was een overwinning in het kwadraat – op de omstandigheden én op Händels partituur. In het Wilminktheater kwam de productie voor een gedecimeerd publiek lekker aan. Er werd gelachen, er werd ademloos geluisterd naar Händels verstilde top-aria’s en er werd met verbazing gereageerd op de met lastige coloraturen doorspekte razernij die er soms in moordende tempi uit geslingerd werd.”

[…]

"Het was een gouden greep van de Reisopera om de Griek George Petrou naar Enschede te halen. Een specialist die met zijn barokorkest Armonia Atenea al menige Händel-opera op de bühne en in de opnamestudio in lichterlaaie zette. Petrou dirigeerde nu een fantastisch muzikaal ensemble bestaande uit een geweldige Griekse continuo-groep en topmusici uit Phion. Wonderbaarlijk wat Petrou met de musici van Phion voor elkaar kreeg."

Lees de hele recensie in deze link →

“IJzersterke cast in kluchtige Händel”

NRC ★★★★ (Thomas Batelaan)

“Cliché’s kunnen je doen tandenknarsen van ergernis, óf ze blijken de voorbode van een geweldige avond. Dat laatste geldt voor de nieuwe productie van Händels Giulio Cesare in Egitto door de Reisopera onder leiding en regie van George Petrou; een voorstelling gedragen door de humor en de ijzersterke cast.”

[…]

Een krappe vier uur Händel biedt op zich al royaal entertainment, maar Petrou doet er nog een schepje bovenop. Paris Mexis’ kostuums en decor omarmen alle alle ‘oriëntaalse’ cliché’s – van mummie tot buikdans. Maar de beelden zijn zo plat dat je ze onmogelijk serieus kunt nemen: zo maakt Petrou ze zelf tot mikpunt van spot.

 

Händel is niks zonder vocaal talent. Ook op dat front triomfeert deze productie. Vocaal vuurwerk knettert alsof het niets is, en niet alleen bij de hoofdpersonages. Pompeius’ vrouw Cornelia (alt Francesca Ascioti) en zoon Sesto (sopraan Katie Coventry) palmen je in met hun verstilde Son nata a lagrimar. Achilla (bariton Riccardo Novaro) intimideert in Tu sei il cor di questo core. Cleopatra’s hulpje Nireno (countertenor Rafal Tomiewicz) steelt bijna de show van zijn meesteres in een buikdansroutine, bijgestaan door een dubieuze barpianist.

Lees de hele recensie in deze link →

““Bijna vier uur heerlijk, hemels, Händel.””

Place de l'Opera (Franz Straatman)

“Een dirigent die tevens de regie voert kom je niet vaak tegen. De Griekse George Petrou verenigt beide functies in zich voor Händels opera Giulio Caesare in Egitto bij de Nederlandse Reisopera. Hij maakte er met een prachtige bezetting een meer dan avondvullend, virtuoos luister- en kijkspel van. Bijna vier uur heerlijk, hemels, Händel.”

“De Oekraïnse, internationaal befaamde countertenor Mynenko maakt meteen grote indruk in zijn eerste opkomst met de aria waarin hij woede uit over het feit dat zijn Romeinse rivaal Pompeius Magnus onthoofd is door de Egyptische koning, die dat hoofd aan Caesar als welkomstgeschenk laat aanbieden. Tot en met het smachtend zoete slotduet ‘Caro/Bella’ met Cleopatra kleurt Mynenko zijn rol op verfijnde wijze. Een echt ‘homme de culture’ zoals hij met een uitstekende violist uit het Phion-ensemble, spelend in kostuum op het toneel, het duet ‘Se in fiorito ameno prato’(Wanneer op de bloeiende weide) zingt.”

"Zijn tegenspeelster Cleopatra krijgt in de persoon van de Belgische sopraan Sophie Junker sierlijk gestalte en vult in stemschoonheid de liefdesaria’s die Händel haar in de mond legt, met heerlijk melos en bekoorlijke versieringen. Twee hoogtepunten verdienen vermelding: haar oorstrelende verleidingszang ‘V’adoro pupille’(Ik aanbid u, o ogen), als zij zich openbaart aan Caesar, in een oogstrelend decor met begeleidende musici op de achtergrond. En als tweede de aria ‘Piangerò la sorte mia’(Bewenen zal ik mijn lot) als zij door broer Ptolomaeus in ketenen geboeid in een tempel is opgesloten."

Lees de hele recensie in deze link →

“George Petrou slaat Giulio Cesare open als een prentenboek. Per aria zien we nieuw toneelbeeld.”

Volkskrant ★★★ (Giudo van Oorschot)

“Hoe de Reisopera de voorstelling voor de poorten van de lockdown heeft weggesleept, is hartverwarmend.”

 

“Petrou slaat Giulio Cesare open als een prentenboek. Per aria zien we nieuw toneelbeeld: een grafkelder met sarcofagen; mummies die rond een reusachtig godenbeeld dwalen; een paleisvertrek dat uitkijkt op piramiden. Bij Petrou stapt Cleopatra uit een houten grafkist à la Toetanchamon. Julius Caesar is de archeoloog die haar in de jaren 1920 ontdekt.”

 

“De voorstelling kent sterke taferelen. Kijk hoe Cleopatra Caesar in rossige lichtval verleidt: v’adoro pupille, zingt ze, ik hunker naar je ogen, en de geweldige sopraan Sophie Junker verkent de sensuele regionen van haar stem.”

 

“Indruk maakt ook de battle tussen countertenor Joeri Mynenko (een zachtzinnige Caesar) en de violist Arthur Ornée, die rondwandelt op het toneel. Wie verleidt de meisjes met de mooiste vogelzangimitatie? En smeuïg is de aria waarin Cleopatra’s vertrouweling Nireno uit de kast komt als buikdansende dragqueen, begeleid door jazzpiano en plukbas.”

 

“Onder dirigent Petrou blaakt de orkestbak van energie. Er zit een puike afvaardiging van Phion, het symfonieorkest van Gelderland en Overijssel.”

Lees de hele recensie in deze link →

Bekijk ook eens