Het Maakers team van EIDOLON: de spiegelfuik

Remy van Tilburg - regisseur

“Mijn voorstellingen kenmerken zich vanuit de thematiek ‘loslaten’ en de daaruit voortkomende interne en externe conflicten en emoties. Loslaten is geen statisch gegeven, maar voortdurend in beweging, net als het leven/de maatschappij zelf. Loslaten kan zowel hilarisch als schrijnend zijn op het toneel maar gaat altijd gepaard met frictie, chaos en geweld (zowel innerlijk als extern). Ik heb enorm veel zin om met deze acht getalenteerde jongeren te zoeken naar hun kwetsbaarheid tussen al dat (innerlijke) geweld. Zonder daar (ver-)oordelend en belerend in te zijn.”

Francesco Bekkema - regie-assistent & spelcoach

Francesco is een gepassioneerde docent en maker. Als 8-jarige begon hij met danslessen. Overal waar hij kon danste hij en alles wat op zijn danspad kwam, nam hij gretig aan. Maar dans alleen was niet genoeg. Zijn eerste ervaring met musical was op de middelbare school en voor hij er erg in had stond hij fulltime op de planken, terwijl hij zijn schooldiploma nog moest behalen. Na zijn eindexamen werkte Francesco als dansdocent en choregraaf en had van 2009 tot 2022 zijn eigen dansschool. Nu studeert hij aan de Toneelacademie Maastricht, waar hij in 2024 afstudeert als docent en regisseur.
"Wat mijn werk kenmerkt is dat het lichaam de bron is voor alles wat met theater te maken heeft. Als je zingt zijn niet alleen je stem en techniek van belang. De beweging en de staging die daarbij komen moeten je lichaam ondersteunen." In zijn werk zoekt Francesco voortdurend naar connecties.

Mette Hoekstra - schrijver

“Ik zit in het tweede jaar van de opleiding Creative Writing aan ArtEZ waar ik veel verschillende vormen van schrijven leer kennen, o.a. scripts schrijven. Toneel heeft me altijd al getrokken, en ik vind het erg leuk dat ik nu als schrijver onderdeel kan zijn van het maken van een voorstelling!”

Irene de Haan - productieleider

"Hoi! Ik ben Irene de Haan en ik ben productieleider voor De Maakers. Ik werk als freelance productieleider in muziek- en theater en als docent muziek op Het Noordik Lyceum in Almelo. Daarnaast zing ik in Vocaal Ensemble Cordier en ben ik als muzikant actief bij verschillende muziek- en theatergroepen. Ik heb heel veel zin om samen met De Maakers en de rest van de crew te werken aan deze nieuwe productie!"

Karine Roldaan - artistiek leider

Karine studeerde in 2000 af als theatermaker aan ArtEZ, hogeschool voor de Kunsten. Sindsdien werkt ze het liefst met kinderen en jongeren en maakte ze veel (muziek) theatervoorstellingen. Naast theater heeft de magie van film ook altijd al de aandacht van Karine, ze werkt sinds 2006 als spelcoach op filmsets van Nederlandse speelfilms en series. Karine is gespecialiseerd in het coachen van jonge acteurs in de leeftijd 10 tot 20 jaar. Momenteel is zij met filmcollega’s bezig met de ontwikkeling van een nieuwe jeugdserie. In 2015 richtte Karine de Theatermakerij op, in Enschede. De Theatermakerij is een school voor theater, musical en film. Karine tekent en schildert al haar hele leven, sinds september volgt ze naast haar werk als artistiek leider van de Theatermakerij een dag in de week de basisopleiding aan de Wackers Kunstacademie.

Alistair Digges - zangbegeleiding

Alistair began his studies as a horn player and singer, graduating from the Royal Conservatoire of Scotland and the Royal College of Music International Opera School. He is the Musical Director of Scotland's professional touring company, Opera Bohemia and of one of the country's leading choirs, The Edinburgh Singers. He has also conducted at West Green House Opera and been on the musical staff at The Grange Festival and for The National Youth Choirs of Great Britain and Ulster Youth Choirs. He is currently spending the season with Nederlandse Reisopera working on various projects, including conducting the company's pocket production of La traviata.

Jens van der Beek - muzikale compositie & begeleiding

"Ik ben 27 jaar en woon in Wierden. Na het behalen van een vwo-diploma ben ik via een omweg op het conservatorium van Zwolle beland. Hier heb ik piano gestudeerd aan de jazz- en popafdeling. Tijdens de studie heb ik naast het pianoles geven en het optreden ook hier en daar gecomponeerd en gearrangeerd en dat heb ik ook gebruikt voor mijn afstuderen. Ik heb namelijk een concert gegeven met bijna allemaal eigen werk. Na het afstuderen ben ik me ook meer gaan verdiepen in het onderwijs en daar ben ik tegenwoordig ook werkzaam in. Zo komen in dit project dus mijn twee passies samen, waar ik samen met het jonge team originele muziek mag bedenken om Fidelio op een unieke manier hoorbaar te maken!"

Maike Birkenhäger - kostuumontwerp

"Ik ben Maike en ik ben 21 jaar! Al vanaf jongs af aan ben ik bezig met tekenen, schilderen en maken. Hoe gekker en kleurrijker, hoe beter. In mijn kunst probeer ik serieuze, of minder serieuze problemen van het leven aan de kaak te stellen op een funky en speelse manier. Ik heb altijd al een liefde gehad voor textiel als materiaal, dus dit is de perfecte kans om me hierin te verdiepen!"

Nadieh Graumans-Tigchelaar - talentbegeleiding & educatie

Nadieh Graumans-Tigchelaar studeerde in 2012 af als Docent Theater bij ArtEZ en volgde daarna de Master Kunsteducatie aan de AHK waar zij in 2017 slaagde. Ze werkt als Docerend Theatermaker bij de Theatermakerij en maakte voorstellingen bij het ROC van Twente en Gelijkspel. Naast haar werk als theatermaker is zij onderzoeker bij het Lectoraat Kunsteducatie van de AHK. Zij doet onderzoek naar het nabespreken van theater en de authentieke kunsteducatie in theateronderwijs. Binnen het werkveld is Nadieh altijd geïnteresseerd in de esthetische ervaring en het snijvlak tussen kunst en entertainment.

Stijn Bolhuis - vormgeving

"Op de basisschool ben ik begonnen met acteren en toneelspelen, maar toen ik na negen jaar acteren een studie moest kiezen, ging ik verrassend genoeg niet naar een toneelacademie, maar koos ik voor de AKI. Ik wilde mijn manieren van verhalen vertellen verbreden, dan alleen op een podium. Ik dook in de wereld van videokunst en installaties. Het samenbrengen van de wereld van theater en elektronische kunst is erg belangrijk voor mij. Beide zijn werelden waarin ik me prettig voel om te werken. Als je de klassieke theaterkunst combineert met moderne elektronische kunst, krijg je iets heel bijzonders."