La traviata

05 Nov

09 Dec

Worden wie je werkelijk bent

  • Pocketopera
    Bewerking van de oorspronkelijke opera
  • Componist
    Giuseppe Verdi
  • Tijdsduur
    90 minuten zonder pauze
  • Taal
    Gezongen in het Italiaans met Nederlandse boventiteling
  • Tournee
    5 november - 9 december 2021
Pocketopera

UPDATE 27 november: helaas moeten wij de de resterende voorstellingen in Zutphen (30 nov), Haarlem (3 dec), Rotterdam (7 dec) en Leiden (9 dec) annuleren als gevolg van de nieuwe coronamaatregelen. Deze productie zal wel in de toekomst terugkeren in onze programmering.



Bewerking en pocketversie van 90 minuten van Verdi’s bekende operaklassieker waarin we de innerlijke zoektocht en strijd tegen vooroordelen volgen van trans vrouw Orlando/Violetta. Regisseur Dorike van Genderen nam het waargebeurde verhaal van trans vrouw Lili Elbe (1882 - 1931) als inspiratie voor haar concept.Deze pocketversie van 90 minuten bevat alle aria's uit de oorspronkelijk opera, maar wordt uitgevoerd zonder koor en met een ensemble van acht musici.

“Het is wonderbaarlijk hoe goed Van Genderens concept past bij de originele opera.”

NRC

Net als in Giuseppe Verdi's oorspronkelijke opera uit 1853 staat een vrouw centraal die door haar omgeving niet wordt geaccepteerd, die verstoten wordt. In Verdi's tijd was Violetta een prostituee. In deze versie is Violetta een trans vrouw - een vrouw gevangen in een mannenlichaam.

Hoe kun je dan toch jezelf zijn? Hoe word je wie je werkelijk bent?

‘La traviata’ betekent letterlijk ‘de verdoolde’


We volgen de innerlijke zoektocht en de strijd tegen maatschappelijke vooroordelen van hoofdpersoon Violetta Valéry. Bijzonder is dat dit niet slechts een ingekorte versie van de bekende opera is, maar dat regisseur Dorike van Genderen een nieuw verhaal heeft gecreëerd rond de figuur van Violetta.

Lili Elbe als inspiratie
In deze productie is zij een trans vrouw – geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Lili Elbe (geboren als Einar Wegener), een van de eerste mannen die in de jaren ’30 geslachtsveranderende operaties onderging. Waar Violetta in Verdi’s tijd door schaamte en vooroordelen omgeven was omdat zij een ‘courtisane’ was, valt Violetta in deze productie ten prooi aan hetzelfde gevoel van schaamte en maatschappelijke afwijzing omdat ze zich gevangen voelt in een verkeerd lichaam. Beide Violetta’s  zoeken bevrijding, de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn en vinden die verlossing uiteindelijk.

Links Lili Elbe (*1) en rechts Einar Wegener (*2)
Het verhaal in het kort

We maken kennis met Orlando/Violetta (nog in mannengedaante) en haar vrouw Annina. Op een feest maakt Violetta kennis met de aantrekkelijk Alfredo Germont, die al maanden heimelijk verliefd is op Violetta. Ze is erg gecharmeerd van Alfredo, maar wijst een relatie in eerste instantie af omdat zij haar transitie naar vrouw nog niet afgerond heeft. Toch vallen Violetta en Alfredo uiteindelijk voor elkaar.
Alfredo’s vader, Giorgio Germont, keurt de relatie echter wel af.  Hij is bang dat zijn dochter Elba hierdoor geen goed huwelijk kan sluiten en vraagt Violetta om te breken met Alfredo.
Violetta is geraakt door de onschuld van de jonge Elba, stemt toe en beëindigt haar relatie met Alfredo. Deze is hier woedend over en neemt wraak! Rond het ziekbed van Violetta verzamelen zich alle personages in haar leven. Violetta weet dat ze stervende is, maar ze is niet bedroefd. Ze is nu immers wie ze al die jaren al werkelijk was.

Decorontwerp van Julie Weideli

Dorike van Genderen

Bij regisseur Dorike van Genderen is Violetta een trans vrouw: "La traviata is ervoor gemaakt"

Misschien is het dankzij Verdi’s drang om de boel op scherp te zetten. Feit is, volgens regisseur Dorike van Genderen, dat de opera La traviata gemáákt lijkt voor het transgender drama dat haar voor ogen staat. Het verhaal van Violetta als vrouw met een transitiegeschiedenis is voor iedereen herkenbaar, gelooft Van Genderen. “Op onze eigen manier zoeken we allemaal naar liefde en acceptatie.

Lees het hele interview met Dorike in deze link  

Pocketversie en bewerking van de opera (1853) van Giuseppe Verdi. Het libretto van Francesco Maria Piave is gebaseerd op de roman La dame aux camélias uit 1848 van Alexandre Dumas. Met medewerking van musici van het Noord Nederlands Orkest. 

Team & cast

Muzikale leiding
Alistair Digges
Regie
Dorike van Genderen
Decor- en kostuumontwerp
Julie Weideli
Lichtontwerp
Tim van 't Hof
Dramaturgie
Karim Ameur
Orlando/Violetta Valéry
Aylin Sezer
Alfredo Germont
José Simerilla Romero
Giorgio Germont
Aleš Jenis
Annina Valéry
Liza Lozica Vjera
Dottore Grenvil
Alexander de Jong
Elba Germont
Sarah Konig
Elba Germont
Zoë 't Hooft
Muzikale begeleiding
Ensemble acht musici op het toneel.

  • Pocketopera
    Bewerking van de oorspronkelijke opera
  • Componist
    Giuseppe Verdi
  • Tijdsduur
    90 minuten zonder pauze
  • Taal
    Gezongen in het Italiaans met Nederlandse boventiteling
  • Tournee
    5 november - 9 december 2021

Fotocredits programmapagina La traviata

*1 Lili Elbe 1926

from N. Hoyer, ed., Man into Woman. An Authentic Record of a Change of Sex. The true story of the miraculous transformation of the Danish painter Einar Wegener (Andreas Sparre). London: Jarrolds, 1933. Photograph: Lili, Paris, 1926, opp. p. 40.


*2 Einar Wegener omstreeks 1920

Man into woman : an authentic record of a change of sex : the true story of the miraculous transformation of the Danish painter Einar Wegener (Andreas Sparre) / edited by Niels Hoyer ; translated from the German by H.J. Stenning ; introduction by Norman Haire. The true story of the Danish transsexual painter Lili Elbe, who was born a male named Einar Wegener. Original published in Danish in 1931 under title: Fra mand til kvinde. 1933

““Het is wonderbaarlijk hoe goed Van Genderens concept past bij de originele opera.””

NRC ****

NRC **** "Transgender ‘Traviata’ biedt klassiek avondje opera"

“Het is wonderbaarlijk hoe goed Van Genderens concept past bij de originele opera.”

[...] 

“Zo voelt deze Traviata nieuw én retro. En vooral vertrouwd klassiek, omdat het ook ‘gewoon’ dezelfde tragische liefde bezingt als altijd, in de bekende muziek van Verdi, die de musici met verve vertolken. Voor iedereen, kortom, die zin heeft in een ouderwets avondje opera.”

Lees de hele recensie in deze link  

Bekijk ook eens