La traviata
Worden wie je werkelijk bent
-
- Pocketopera
- Bewerking van de oorspronkelijke opera
-
- Componist
- Giuseppe Verdi
-
- Tijdsduur
- 90 minuten zonder pauze
-
- Taal
- Gezongen in het Italiaans met Nederlandse boventiteling
-
- Tournee
- 11 november - 8 december 2022
“Het is wonderbaarlijk hoe goed Van Genderens concept past bij de originele opera.”
NRC (2021)
Enschede (vrij 11 nov, Wilminktheater), Bergen op Zoom (zon 13 nov, De Maagd), Heerlen (di 15 nov. Theater Heerlen), Oss (do 17 nov, De Lievekamp), Alkmaar (di 22 nov, De Vest), Velsen (do 24 nov, Stadsschouwburg) Helmond (zat 26 nov, Het Speelhuis), Haarlem (di 29 nov, Stadsschouwburg), Zoetermeer (do 1 dec, Stadstheater), Sneek (zat 3 dec, Theater Sneek), Leiden (di 6 dec, Leidse Schouwburg), Tilburg (do 8 dec, Schouwburg Tilburg).
Net als in Giuseppe Verdi's oorspronkelijke opera uit 1853 staat een vrouw centraal die door haar omgeving niet wordt geaccepteerd, die verstoten wordt. In Verdi's tijd was Violetta een prostituee. In deze versie is Violetta een trans vrouw - een vrouw gevangen in een mannenlichaam.
Hoe kun je dan toch jezelf zijn? Hoe word je wie je werkelijk bent?
‘La traviata’ betekent letterlijk ‘de verdoolde’
We volgen de innerlijke zoektocht en de strijd tegen maatschappelijke vooroordelen van hoofdpersoon Violetta Valéry. Bijzonder is dat dit niet slechts een ingekorte versie van de bekende opera is, maar dat regisseur Dorike van Genderen een nieuw verhaal heeft gecreëerd rond de figuur van Violetta.
Lili Elbe als inspiratie
In deze productie is zij een trans vrouw – geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Lili Elbe (geboren als Einar Wegener), een van de eerste mannen die in de jaren ’30 geslachtsveranderende operaties onderging. Waar Violetta in Verdi’s tijd door schaamte en vooroordelen omgeven was omdat zij een ‘courtisane’ was, valt Violetta in deze productie ten prooi aan hetzelfde gevoel van schaamte en maatschappelijke afwijzing omdat ze zich gevangen voelt in een verkeerd lichaam. Beide Violetta’s zoeken bevrijding, de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn en vinden die verlossing uiteindelijk.
Het verhaal in het kort
We maken kennis met Orlando/Violetta (nog in mannengedaante) en haar vrouw Annina. Op een feest maakt Violetta kennis met de aantrekkelijk Alfredo Germont, die al maanden heimelijk verliefd is op Violetta. Ze is erg gecharmeerd van Alfredo, maar wijst een relatie in eerste instantie af omdat zij haar transitie naar vrouw nog niet afgerond heeft. Toch vallen Violetta en Alfredo uiteindelijk voor elkaar.
Alfredo’s vader, Giorgio Germont, keurt de relatie echter wel af. Hij is bang dat zijn dochter Elba hierdoor geen goed huwelijk kan sluiten en vraagt Violetta om te breken met Alfredo.
Violetta is geraakt door de onschuld van de jonge Elba, stemt toe en beëindigt haar relatie met Alfredo. Deze is hier woedend over en neemt wraak! Rond het ziekbed van Violetta verzamelen zich alle personages in haar leven. Violetta weet dat ze stervende is, maar ze is niet bedroefd. Ze is nu immers wie ze al die jaren al werkelijk was.
UItgelicht: Violetta's soloscène
Aan het eind van de eerste akte zit een grote vocale scène van Violetta. Ze heeft net Alfredo weer ontmoet en onderzoekt haar gevoelens voor hem. Muziekkenner Benjamin Rous geeft een toelichting bij de drie prachtige aria's in deze scène. Je kunt ze beluisteren op onze Spotify-account.
Ga naar Uitgelicht: Violetta's soloscène →
Dorike van Genderen
Bij regisseur Dorike van Genderen is Violetta een trans vrouw: "La traviata is ervoor gemaakt"
Misschien is het dankzij Verdi’s drang om de boel op scherp te zetten. Feit is, volgens regisseur Dorike van Genderen, dat de opera La traviata gemáákt lijkt voor het transgender drama dat haar voor ogen staat. Het verhaal van Violetta als vrouw met een transitiegeschiedenis is voor iedereen herkenbaar, gelooft Van Genderen. “Op onze eigen manier zoeken we allemaal naar liefde en acceptatie.”
Lees het hele interview met Dorike in deze link →
Pocketversie en bewerking van de opera (1853) van Giuseppe Verdi. Het libretto van Francesco Maria Piave is gebaseerd op de roman La dame aux camélias uit 1848 van Alexandre Dumas. Met medewerking van musici van het Noord Nederlands Orkest.
Orchestral arrangement by Kenneth Roberts by kind permission of Smallscores.com
Team & cast
Alistair Digges
Muzikale leidingDorike van Genderen
RegieJulie Weideli
Decor- en kostuumontwerpTim van 't Hof
LichtontwerpKarim Ameur
DramaturgieAylin Sezer
Orlando/Violetta ValéryAnders Kampmann
Alfredo GermontAleš Jenis
Giorgio GermontLiza Lozica Vjera
Annina ValéryAlexander de Jong
Dottore GrenvilSarah Konig
Elba GermontAranka Bonants
Elba GermontImre Rolleman
FluitMoniek Schippers
KlarinetPedro Méndez
FagotCecile Huijnen
VioolMyrthe Helder
VioolEkaterina Degtiareva
AltvioolNoam Staal
CelloAristotelis Potamianos
ContrabasAan deze productie werken verder mee:
Assistent dirigent Stephen Delaney
Assistent regisseur Stan Geurts
Stagiair assistent regisseur Noah van Renswoude
Voorstellingsleider Catherine Schumann
Taalcoach Caterina Galiotto
Boventiteling Jurjen Stekelenburg
Kostuumatelier
Jolijn van Breda, Ans Collet, Ineke Geurts, Helma Ter Horst, Karen Kolkert, Ada Krooshoop, Els Polman
Kap/grime atelier
Marissa Coster, Zoë van Dijk
Decor & techniek
Heber Molemaker, Albert Jan ten Napel , Arjan Reef, Rolf Vergeer, Harry Vos, Ruben Wessels, Martijn Zeinstra
Fotocredits programmapagina La traviata
*1 Lili Elbe 1926
from N. Hoyer, ed., Man into Woman. An Authentic Record of a Change of Sex. The true story of the miraculous transformation of the Danish painter Einar Wegener (Andreas Sparre). London: Jarrolds, 1933. Photograph: Lili, Paris, 1926, opp. p. 40.
*2 Einar Wegener omstreeks 1920
Man into woman : an authentic record of a change of sex : the true story of the miraculous transformation of the Danish painter Einar Wegener (Andreas Sparre) / edited by Niels Hoyer ; translated from the German by H.J. Stenning ; introduction by Norman Haire. The true story of the Danish transsexual painter Lili Elbe, who was born a male named Einar Wegener. Original published in Danish in 1931 under title: Fra mand til kvinde. 1933
““Het is wonderbaarlijk hoe goed Van Genderens concept past bij de originele opera.””
NRC ****
NRC **** "Transgender ‘Traviata’ biedt klassiek avondje opera"
“Het is wonderbaarlijk hoe goed Van Genderens concept past bij de originele opera.”
[...]
“Zo voelt deze Traviata nieuw én retro. En vooral vertrouwd klassiek, omdat het ook ‘gewoon’ dezelfde tragische liefde bezingt als altijd, in de bekende muziek van Verdi, die de musici met verve vertolken. Voor iedereen, kortom, die zin heeft in een ouderwets avondje opera.”