22 jan.

14 feb.

Het Sluwe Vosje

  • Componist
    Leoš Janáček
  • Oorspronkelijke titel
    Příhody Lišky Bystroušky (1924)
  • Vertaler
    Jibbe Willems
  • Tijdsduur
    1 uur en 45 minuten, zonder pauze
  • Taal
    Nederlands, met Nederlandse en Engelse boventiteling
  • Leeftijdsadvies
    Vanaf 10 jaar
  • Speeldata
    22 januari - 14 februari 2026
Grote opera

In Het Sluwe Vosje staan de dieren en de mensen lijnrecht tegenover elkaar.  De mensen verstoren het natuurlijk evenwicht van de dierenwereld door hen voor hun eigen gewin te gebruiken. Het Sluwe Vosje gaat daar tegenin en ze gebruikt slimme listen om de strijd met de mensen aan te gaan.

Podcast

Luistertip!

Operakenner Benjamin Rous vertelt je in deze podcast van 22 minuten alles over het ontstaan van de opera, het verhaal, de karakters en de muziek. Zo ga je goed voorbereid de zaal in!

Van stripverhaal tot opera: het ontstaan van Het Sluwe Vosje

Marie Stejkalová, die 44 jaar lang het dienstmeisje van de Janáčeks was, noteerde in haar in 1959 gepubliceerde memoires dat ze de lokale krant in Brno, had gekocht, en in huis moest lachen om de tekeningen van Stanislav Lolek en de teksten van Rudolf Těsnohlídek over de avonturen van een vos, die als een feuilleton in de krant verschenen. Janáček zou haar gevraagd hebben wat er zo grappig was, ze liet hem de tekeningen en teksten zien. Dit was het onderwerp waar hij naar had gezocht: noteerde hij niet altijd al de zang van vogels?

Lees meer over het ontstaan van de opera in deze link.

Luister alvast naar de muziek

Op het Spotify-profiel van de Reisopera kun je alvast naar de betoverende muziek uit Het Sluwe Vosje luisteren - weliswaar in de originele Tsjechische taal. Muziekkenner Benjamin Rous heeft een playlist samengesteld, bij ieder muziekstuk geeft hij een toelichting.

Lees meer en beluister de muziek in deze link.

UItgelicht: de slotscène

Een ‘vrolijk stuk met een droevig einde’, zo noemde Leoš Janáček zijn opera Het Sluwe Vosje. In tegenstelling tot het verhaal waarop de componiste zich baseerde, waarin het Vosje blijft leven, valt zij in de opera ten prooi aan de stroper Harašta. Dat maakt het werk een stuk minder luchtig: wat moeten we als publiek met de dood van het onbevreesde, gewiekste Vosje? Het antwoord op die vraag ligt besloten in het slot van de opera.

Lees meer en beluister de muziek in deze link.