Christian Carsten
“La Bohème is vanaf het allereerste moment een meeslepende opera”
Christian Carsten, regisseur
Er klinken een paar vitale, voortstuwende akkoorden, we zien een groep jonge mensen en meteen bevinden we ons midden in het stuk. La Bohème is vanaf het allereerste moment een meeslepende opera. Van de personages gaat een bijzondere charme uit. Ze zijn jong en innemend. In de dingen die zij nastreven en door hun levenslust zijn zij geen onbereikbare helden, maar juist heel herkenbaar voor de toeschouwer. Wij willen de liefde die zij ervaren precies zo ondervinden, wij verlangen naar de zelfde hartstocht die hen drijft, naar de liefdevolle toenadering die zij tonen.
Het zijn de overtuigende schilderingen van de hoofdpersonen die ons ontroeren. In onze pocketversie van dit populaire stuk concentreren wij ons volledig op hen. Zo maken we in deze enscenering de eerste ontmoeting van Rodolfo en Mimì van heel nabij mee. In de eerste twee bedrijven zien we hoe zij als in een roes opgaan in de liefde. Zij zijn weinig spectaculaire, gewone mensen, maar in hen sluimert een hartstocht die aan het einde van het tweede bedrijf in een collectieve euforie uitmondt: het leven is één feest.
“Het aloude, welbekende verhaal wordt zo een stuk over onze eigen tijd.”
Christian Carsten, regisseur
We willen een vrij, onbelemmerd uitzicht hebben op deze personages. Door ons op hun lot te concentreren kunnen we ze nog nauwkeuriger bestuderen. De vrolijke eerste twee bedrijven en het melancholische derde en uiteindelijk tragische vierde bedrijf worden niet onderbroken door een pauze. De sterke contrasten die hierdoor ontstaan geven het stuk de nodige vaart en het versterkt de roes waarin de componist zijn toeschouwers tracht te brengen.
We willen Puccini navolgen en hem serieus nemen. Dit houdt ook in dat we dit ogenschijnlijk bekende stuk opnieuw moeten bestuderen. In contrast met zijn voorliefde voor een zeer gedetailleerd realisme hebben wij voor een theatrale helderheid gekozen, die de gebruikelijke clichés uit de weg gaat.
Wij streven er niet naar om de esthetiek of de inhoud van eerdere ensceneringen aan te halen, wij willen juist opnieuw op zoek gaan. Het aloude, welbekende verhaal wordt zo een stuk over onze eigen tijd. Het gebruikelijke beeld van het negentiende-eeuwse Parijs dat doorgaans wordt geassocieerd met deze opera, raakt op de achtergrond.
De jonge mensen die Puccini in zijn werk portretteert geloven dat ze geen deel uitmaken van de wereld waarin zij leven. Omdat zij zichzelf onkwetsbaar achten, denken zij alleen aan zichzelf en vinden zij dat zij alleen aan hun wensen gehoor moeten geven. Zij geven zich – geheel op het heden gericht – over aan hedonisme. Zij zijn dan ook geheel onvoorbereid als uiteindelijk met de dood van Mimì de catastrofe hun leven binnenvalt.
De bohemiens kunnen het lot wel uitdagen, maar niet naar hun hand zetten, zij zijn er weerloos aan overgeleverd. De dood van Mimì zet vraagtekens bij hun huidige leven. Hun wereld vertoont scheuren…
Door Christian Carsten, regisseur La Bohème