“Het is fijn dat we deze Barbier nog eens mogen bejubelen”

Hoewel onze Il barbiere di Siviglia een herneming is en veel van de pers de voorstelling reeds in 2013 gezien heeft, kwamen onder andere NRC en Place de l’opera weer naar de voorstelling kijken.

NRC ★★★★ (Rahul Gandolahage):

”Vaak wordt geprobeerd de nu wat flauwe grapjes in komische opera’s te compenseren met serieus acteerwerk, wat juist alleen maar belegener uitpakt. De klucht er dubbeldik bovenop leggen lijkt even gevaarlijk, maar blijkt verrassend juist een remedie. De expressieve lichaamstaal van Olvera, en zeker ook van Bruno Particò (dokter Bartolo) en Mark Milhofer (graaf Almaviva) krijgt de zaal geregeld aan het lachen.

[…]

Dat Olvera heel aardig klassiek gitaar blijkt te kunnen spelen, draagt zelfs bij aan de Spaanse setting. Popzanger Almaviva zingt aan het einde het veeleisende en daarom vaak weggelaten Cessa di più resistere uitmuntend. Het is fijn dat we deze Barbier nog eens mogen bejubelen.”

Lees hier de hele recensie van NRC

 

Place de l’Opera: (Peter ‘t Hart):

”De zang van de drie hoofdpersonages (Mark Milhofer [als Graaf Almaviva], Karin Strobos als Rosina en Germán Olvera als Figaro) is prachtig. De strijkers van het Noord Nederlands Orkest spelen onder George Petrou met de juiste schwung en kracht hun melodieën in de ouverture. En de kleuren van de kostuums van Gary McCann spatten ervan af. Diens drie muren zouden als decor wat eentonig kunnen zijn geweest, maar omdat ze steeds na roteren kleine kamertjes onthullen, blijft er afwisseling in het toneelbeeld zitten.

[…]

De sterkste troef is wat mij betreft Germán Olvera als Figaro. De bariton overtuigt in zowel de serieuze, proactieve kant van Figaro als diens vermaarde komische kant. Hij smelt het uitstekend tot één personage en doet daarbij alles schijnbaar moeiteloos, ook zingen.”

Lees hier de hele recensie van Place de l’Opera

 

Wat vond de pers in 2013 van deze productie?

Dagblad Trouw (Peter van der Lint)★★★★★

“Een bruisend en geestig geheel, opgebouwd in een fel kleurencrescendo.”

“(Regisseur) Laurende Dale, zelf ooit als tenor succesvol in de rol van Almaviva, zet een dijk van een enscenering neer. Een barbiere di qualità.”

 

NRC Handelsblad  (Kasper Jansen) ★★★★

“Milhofer is fenomenale lichte tenor in Barbier”

“De fenomenaal wendbare Mark Milhofer is een zelfzaam voorbeeld van een lichte tenor, een tenore leggore, en hij levert ook een verbluffende

persiflage op de blowende zanger Koos Koets.”

 

De Telegraaf (Thiemo Wind) ★★★

“Karin Strobos: een Rosina uit duizenden. Stralend en loepzuiver strooit ze coloraturen in het    rond alsof het pepernoten zijn. “

 

Volkskrant (Guido van Oorschot )★★★

“Gesmeerde barbier van Rossini”

 

Cultureel persbureau (Henri Drost)

“Door zelfspot, ironie, gecultiveerde kunstmatigheid en spelen met cliché’s verveelt de voorstelling echter geen moment.”

 

Joop.nl (Mark Wagemakers)

“Zo’n Barbier – ga er maar naar toe, voordat het uitverkocht is.”

 

Theaterkrant (Oswin Schneeweisz)

“Wat een prachtige Rosina zetten Karin Strobos neer! Haar stem bleef gloedvol tot in de kleinste nuances. “

 

 

Meer info over Il barbiere di Siviglia vind je in deze link

 

Jevgeni Onjegin

Jevgeni Onjegin

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
1 NOV - 28 NOV 2019

In deze 90 minuten-versie van Tsjaikovski's meeslepende opera wordt de vraag gesteld: wat als? Wat als Tatjana en Onjegin andere keuzes hadden gemaakt in hun leven? Wat als Lenski zijn beste vriend Onjegin niet tot een duel had uitgedaagd? De hartstocht ligt onder een vergrootglas in deze intieme en meeslepende productie.


Lees meer Tickets