Over de danstaal, Nanine Linning en haar Dance Company

Een homogene groep op het toneel

Regisseur Monique Wagemakers en choreograaf Nanine Linning hebben ervoor gekozen om de tien zangers en tien dansers als één homogene groep –  en samen met het installatie ‘Ego’ –  als één organisme op het toneel te laten zien. Iedereen in deze opera is onderdeel van Orpheus’ gedachtewereld. ‘Ego’ is zijn universum.

De andere karakters zijn als zodanig niet altijd herkenbaar als afzonderlijke rol. Alle zangers en dansers blijven dan ook gedurende de hele voorstelling op het toneel. Het werkproces reflecteert dit: zangers en dansers repeteren voortdurend samen in één studio. Regie en choreografie vloeien organisch in elkaar over.De dagelijkse training en repetities bevat naast krachttraining ook oefeningen voor bewustwording van energie, de architectuur in het lichaam, de ruimtelijke relatie met elkaar, het dragen of tillen van elkaar, spanning en ontspanning, de adem in beweging en zang, en het vormen van één lichaam als groep.

Linning: “Door de zangers en dansers elke dag samen fysiek te laten werken verdwijnen hokjes. Dit levert een buitengewoon spannend werkproces op waarbij de hele cast uitgenodigd wordt buiten de bewandelde paden te kijken, te voelen en te luisteren. De danstaal voor deze opera heeft een zeggingskracht zonder anekdotisch te worden. Deze opera daagt mij als kunstenaar en choreograaf uit om beeldende dans te maken, die de poëtische teksten en fantastische atmosferische muziek in zich draagt. De lichamen van de zangers en dansers vertellen met én zonder woorden de reis van Orfeo op zoek naar geluk.”

De dansers in deze productie maken deel uit van Linnings eigen gezelschap, Dance Company Nanine Linning, gevestigd in Duitsland.

 

Over choreograaf  Nanine Linning

Na haar studie aan de Rotterdamse Dansacademie werkte Nanine Linning als huischoreograaf bij Scapino Ballet. Vervolgens richtte zij haar eigen Dance Company Nanine Linning op. Tussen 2009 en 2018 was zij ook artistiek leider van de balletgezelschappen van de theaters in Osnabrück en Heidelberg. In die laatste stad was zij een van de oprichters van de Tanzbiennale en het Choreografisch Centrum. In seizoen 2016-17 was zij artistiek leider bij de International Choreographic Competition Hannover en vervolgens curator voor de dansprogrammering van de Festspiele Ludwigshafen. Vanaf 2018 is zij actief als zelfstandige choreograaf en reist zij de hele wereld rond met haar eigen dansgezelschap. In 2019 creëerde zij Revolt voor het Stuttgart Ballett en Duo voor 16 dansers bij het Bayerische Staatsballett in München.

Hang-Cheng Lee, Luca Cappai, Milan van Ettekoven, Demi-Carlin Aarts, Mirko de Campi, Sergio Indiveri, Kimmie Cumming, Kyle Patrick, (Nanine), Boglarka Heim, Anna Suleyman Harms, (Erik zit niet in deze productie).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dance Company Nanine Linning

Als leider van haar onafhankelijke dansgezelschap wijkt Nanine Linning bewust af van de platgetreden theaterpaden. Zij overschrijdt grenzen en betrekt meerdere disciplines in haar werk. Haar gezelschap combineert dans, opera, concert en installaties en betrekt daarbij design, video, beeldende kunst en mode. De producties worden gekenmerkt door een uiterst fysieke bewegingstaal en een al net zo levendige verbeeldingskracht. Linning ontwerpt buitengewoon poëtische producties. Haar dansvoorstellingen worden gekenmerkt door een eenvoudig toegankelijk beeldtaal. Haar nauwe samenwerking met internationaal bekende kunstenaars en wetenschappers komt tot uitdrukking in het brede spectrum van haar activiteiten zoals Europese coproducties, gastoptredens, tournees, tv-programma’s en haute couture-evenementen

www.naninelinning.nl