“Een spanningsveld creëren tussen waarachtig en abstract”

Regisseur Karine Roldaan over het omwerken van  theatervoorstelling Oprheus – durf jij om te kijken naar een film van 25 minuten

“Ik wilde een spanningsveld creëren tussen waarachtig en abstract”

Karine Roldaan: “Met de film heb ik geprobeerd met het theatrale en muzikale materiaal dat we al hadden een nieuwe vorm te vinden voor het vertellen van het verhaal over onze Orpheus en Eurydice. Allereerst moest ik de schitterende tekst van Jibbe Willems inkorten. Toen het storyboard af was heb ik ook moeten kiezen welke muziek in de montage gebruikt zou worden. Lang niet alle muziek is gebruikt: helaas want wat er gemaakt is, is heel erg mooi.

In de film heb ik gezocht naar een balans tussen waarachtig spel –  dat voor mij bij het medium film hoort – en abstracte theatrale vormen. We wilden graag een spanningsveld creëren tussen theater en film en een spanningsveld tussen waarachtig en abstract, waarbij de kijker wordt meegesleept door de inhoud van het verhaal.” 

 

 

Industriële omgeving met theatersetting

“Ook heb ik geprobeerd om het van de jongeren te laten zijn door met het nieuwe concept in de repetities aan opdrachten te werken. Met het materiaal dat door de jongeren werd gemaakt is het storyboard ontstaan met bijbehorende shots. Het idee om dynamische shots in een industriële omgeving met een theatersetting/ theatergevoel te combineren kwam uit.

In de film worden we vanuit een repetitie sfeer meegezogen in het verhaal. Ook heb ik geprobeerd om in verband met de coronamaatregelen te zoeken een stukje herkenbaarheid van deze crisis om het document te duiden en in de aanraakscènes te zoeken naar andere vormen, zo ontstond bijvoorbeeld de datingapp-scene (intimiteit in een split screen) en de bewegingsscène waarin de acteurs zichzelf aanraken met sturing van de ander. Dat leverde intimiteit op. Ook de ‘verstoppertje-spelen-scène’ van Orpheus en Eurydice is op deze manier bedacht met als inspiratiebron de film Romeo and Juliet.”

 

 

 

 

 

 

 

Net zo intens

“De groep heeft er de schouders onder gezet, is het verhaal in gegaan als groep, we draaiden de laatste scène ook echt als laatste scène in het opname weekend, daarin brak Ruth, die Eurydice speelt, ze zat er zo in dat ze alles voelde wat ze speelde, het resultaat, een waanzinnig mooie waarachtige scène. Ook de omstanders, de groep die op dat moment bij de ontknoping van het verhaal staat, bracht ingeleefd spel en voelde met onze Orpheus en Eurydice mee; deze scène komt door het film- en montagewerk van concertomedia net zo intens over als tijdens de opname vind ik.

De samenwerking met het camerateam was een schot in de roos! Pascal, Mark en Jim van concertomedia hadden maar een half woord nodig en zorgden vanuit hun professie voor de hele mooie shots en de montage. We zijn allemaal trots op het eindresultaat!”

 

Karine Roldaan is theatermaker, regisseur en artistiek leider van de Theatermakerij Enschede. 

Klik hier voor meer informatie over talentproject De Maakers.