“Deze Onjegin is als een dubbele espresso” – dirigent en arrangeur Lee Reynolds

De Britse dirigent Lee Reynolds maakte het arrangement voor deze productie en bij de voorstelling zal hij de zeven zangers en acht musici dirigeren. We stelden hem vier vragen over deze bijzonder pocketopera.

Wat is er zo bijzonder aan Tsjaikovski’s muziek? 

Tsjaikovski’s muziek is niet alleen mooi, het is alomvattend. Het is ook verontrustend en nerveus en soms ook heel mooi. In deze opera passeert iedere menselijke emotie de revue. En wat zo bijzonder is aan deze muziek is de dat de intensiteit zo sterk is, dat het meteen duidelijk wordt welke emotie op dat specifieke moment verbeeld wordt.

Wat is de functie van de minstreel?

Speciaal voor deze productie hebben we het karakter van de minstreel toegevoegd – deze zit niet in het origineel. Deze violist is als een magische poppenspeler: een onruststoker en tegelijkertijd een toeschouwer die het tafereel bekijkt. Hij laat af en toe het noodlotsmotief horen en beïnvloedt door zijn acties loop van het verhaal.

 

Welke bekende muziekstukken zitten in deze productie? 

In de eerste akte zit de brief-scene, waarin Tatjana haar hart uitstort in een brief aan Onjegin. In de derde acte zit instrumentale Polonaise. Ook geliefd is Lenski’s aria Kuda Kuda uit de tweede akte, waarin hij zingt over zijn vriendschap met Onjegin en zich afvraagt wat de dag van het duel voor hem zal brengen.

Waarom moet je deze pocketopera gezien hebben?

Deze versie van Jevgeni Onjegin is als een dubbele espresso.  In deze productie hebben we de opera ‘ingedikt’ tot een hele krachtige productie. De emoties volgen elkaar in snel tempo op, het is heel intens. Deze voorstelling voelt als een emotionele voltreffer. En daarom mag je deze productie niet missen!

 

Terug naar de programmapagina Jevgeni Onjegin.