Afscheidsinterview Nicolas Mansfield: “Visie is een kunst”

Door Henri Drost

Vanaf 2012 gaf Nicolas Mansfield leiding aan de Nederlandse Reisopera. Onlangs kondigde hij zijn vertrek aan. “Ik was het gezicht van de Reisopera en die rol heb ik met veel genoegen en overtuiging ingevuld. Niet omdat het om mij ging, ik heb altijd geroepen: wat we doen is belangrijker dan wie we zijn.”

Nicolas Mansfield

Mansfield is trots dat hij samen met zijn team de Reisopera opnieuw heeft uitgevonden na de forse bezuinigingen in 2012. “De grote uitdaging van zo’n grote reorganisatie is dat je de mensen die je meeneemt moet overtuigen dat de werkelijkheid anders is dan voorheen. En dat betekent dat je hen moet laten zien dat hun leven niet begint of eindigt met hun baan. Een functie is niet interessant, een rol wel. Mijn rol was veel diverser en meer omvattend dan mijn functie. Op iedereen in de organisatie is een groot beroep gedaan op hun vermogen om over de grenzen van de eigen functie te kijken. Om zo de volle breedte van hun talenten benutten. Dat was de grote uitdaging in 2013 en dat wordt het ook weer in 2021.”

“Het meest essentiële in mijn rol de laatste zeven jaar is verbinding maken met het publiek. En dat heb ik met veel succes gedaan door met beide benen op de grond te staan, gastvrij en zichtbaar te zijn. Je doet dat door transparant te zijn én mooie dingen te maken. Als directeur heb ik altijd geprobeerd geen producties te maken, of losse seizoenen te plannen, maar als een componist te denken in cyclussen. Daarbij heb ik zoveel mogelijk jong talent een kans, een podium willen bieden. Vanaf 2013 heb ik geroepen dat drie dingen tellen: zichtbaarheid, diversiteit en kwaliteit. En dat zie je terug in de opera’s die ik heb geprogrammeerd van The News tot en met de herneming van Tristan und Isolde die vanaf oktober te zien zou zijn, maar in verband met corona helaas niet door kan gaan.”

Vorig jaar werd Mansfield getroffen door een hersenbloeding. Natuurlijk heeft het van het ene op het andere moment wegvallen van de directeur veel impact, zeker bij een organisatie met vijftien medewerkers. “De voornaamste impact is natuurlijk op jezelf en je directe omgeving. Je wordt gedwongen na te denken, niet alleen over de huidige tijd, maar ook over de toekomst en wat je wilt, waar je dat wilt en met wie. De antwoorden op die vragen hebben ook gevolgen voor je werkomgeving. Ik heb samen met de raad van toezicht besloten dat het zowel voor mij als de Reisopera belangrijk is om afstand te nemen, mijn werk uit handen te geven aan mensen binnen de organisatie die in staat zijn om dat op te vangen. Voor alles wat je meeneemt in dit leven moet je iets achterlaten. Het is een aaneenschakeling van komen en gaan. Op tijd gaan is ook heel belangrijk.”

Vanaf de zijkant heeft Mansfield nog wel een beetje meegeschreven aan de plannen voor het nieuwe kunstenplan, maar ook daarvoor geldt dat hij afstand heeft bewaard om zijn tijdelijke opvolger niet in de weg te zitten. De toekomst is door de huidige maatregelen onzeker, erkent Mansfield. ‘Hoe bied je perspectief, voor de organisatie, maar ook voor het publiek. Hoe ga je hen voorzien van een gevarieerd aanbod met hoge kwaliteit? Het is wel degelijk mogelijk, maar je moet wel durven. Afzeggen is geen kunst, visie wel.’

“Wat je mist aan de grote voorstellingen is de intimiteit van het grootse, dat je met duizend mensen tegelijkertijd hetzelfde voelt bij een voorstelling. Dat gaat nog heel lang op zich laten wachten. Iedereen speculeert over hoe en wanneer dat wel weer kan. Daar doe ik niet aan mee. Maar wat je wel kunt en moet doen, is vormgeven wat wel mogelijk is. De vraag moet niet zijn wat voor invloed heeft corona op de podiumkunsten, maar welke invloed kunnen de podiumkunsten hebben op corona, hoe kun je mensen uit hun eenzaamheid en isolatie halen.”

De Raad voor Cultuur verwacht eind volgend jaar een coronaversie van de plannen. Weinig tijd dus om een artistieke koers uit te zetten, maar zo relativeert Mansfield: “Net zo weinig tijd als ik in 2012 had en dat is ook gelukt. Ik ben niet de enige die in staat is om dat te doen.”

 

Persoonlijk bericht of cadeau? Dat kan! 

Er wordt nog nagedacht over een passend afscheid van Nicolas Mansfield, met inachtneming van de coronamaatregelen. Wil je daar niet op wachten en vast een persoonlijk bericht sturen aan Nicolas?

Dat kan uiteraard! Je kunt dit sturen naar: jbrinkman@reisopera.nl, Nederlandse Reisopera, Wenninkgaarde 40-42, Postbus 1321, 7500 BH Enschede

Hans en Grietje (4+)

Hans en Grietje (4+)


17 OKT - 10 JAN 2021

Hocus Pocus Krakke Mik: een vrolijk familieconcert voor kinderen vanaf 4 jaar! Vijf houtblazers van Phion begeleiden Hans (Whitney Sawyer) en Grietje (Brechtje Kat) bij hun avonturen met een wel hele bijzondere heks. De voorstellingen op 22 november (Enschede), 20 december (Zwolle) en 10 januari (Deventer) gaan vooralsnog door.


Lees meer Tickets